![]() |
| Már az odavezető út is kihívásokkal teli, az ember szívesen megállna Szászsáros- Scharosch an der Kokel-Șaroș pe Târnave erődtemplománál is, de nem aprózhatjuk el magunkat. |
![]() |
| A falu fölé magasodó erődtemplom. |
![]() |
| A főtérről hosszú gyalogos feljáró vezet fel a templomhoz. Ezt a feljárót már a 18.században készítették, amikor már békésebb idők voltak errefelé is. |
![]() |
| Régen több falszoroson és kapun keresztül lehet csak feljutni. |
![]() |
| A Szalonna-torony. A falrendszerek gyilokjárói ma már nincsenek meg, egykori hatalmas szuroköntő nyílásain kúszónövények lógnak alá. |
![]() |
| A templomba ezen a kapun keresztül léptem be Ez egy reneszánsz ajtókeret. Mire idáig értem a sok-sok látványos eredeti elem, és azok nagyszerűsége teljesen felfokozott lelkiállapotba hozott. |
![]() |
| Kicsit tágabbra nyitottam az ajtót,az 1780-as ajtót megérintve a hangulatom csak fokozódott. |
![]() |
| A Jézus életét bemutató késő gótikus szárnyasoltár a legnagyobb a maga nemében Erdélyben. 1483-1524 közt készült. Ma szentély közepén a gótikus keresztelőmedence áll. |
![]() |
| Részlet az oltár predellájáról: Anna, Jézus és Mária |
![]() |
| Az oltár középrésze. |
![]() |
| Ebben a templomban is több török szőnyeg van. A 15-16. századtól nagy becsben álltak a török szőnyegek Magyarországon és Erdélyben is. Bethlen Gábor udvarában például több, mint 200 török és perzsa szőnyeget írtak össze, de sok más földesúri vagyonleltárból is török- és perzsaszőnyegek garmadája ismert. A szőnyegeknek kincsképző, vagyongyarapító szerepe is volt. A szőnyegek kereskedelmének gócpontja Brassó lett, a török és balkáni kereskedők itt adták tovább portékáikat, innen kerültek a szőnyegek Erdély és Európa más piacaira. Az egyházközösségek adományok formájában jutottak hozzá ezekhez az értékes darabokhoz, amiket kifüggesztettek a templomokba. Nem csak az szász evangélikus, hanem a magyar református és unitárius egyházközösségek tulajdonába is kerültek ilyenek, még a Magyar Királyság területén is. Ez utóbbi közösségek azonban a 19-20.század során nehéz anyagi helyzetbe kerülve általában túladtak ezeken, a nyugati műkereskedelem ugyanis ekkor felismerte, hogy ez erdélyi egyházközösségek micsoda kincsesbányái ezeknek. A szász evangélikusok azonban féltve őrizték szőnyegeiket. Presztízse is volt annak, hogy egy egyházközösség mennyi ilyennel rendelkezik. A "toplistát" a brassói Fekete-templom vezeti a maga 104 szőnyegjével, második a segesvári "barátok temploma" 38-cal, harmadik medgyesi 25-tel.(Bővebben a szőnyegekről itt.) Itt Berethalmon csak néhány van. |
![]() |
| Egy másik török szőnyeg céhzászlóval. |
![]() |
| A templom tele van apró kis rejtett részletekkel, egy1513-ból származó kis faragvány. |
![]() |
| A templom háromhajós tere a 18.századi orgonakarzattal. |
![]() |
| A szentély későgótikus boltozata lángnyelves díszítésekkel. |
![]() |
| A szószék 1523-24-ből való. |
![]() |
| A szószékfeljáró 1761-ből. |
![]() |
| Egy tömör tölgyajtó középkori vasalattal |
![]() |
| Padelő a bognárok céhénekcímerével 1784-ből. |
![]() |
| Későreneszánsz epitáfium |
![]() |
| A diadalíven lévő feliratból megtudjuk, hogy a templom újjáépítése János plébánosága alatt 1522-ben befejeződött. Valójában még néhány évvel később készültek csak el a munkákkal. |
![]() |
| Érdekes gyámkő, még érdekesebb kifestéssel. |
![]() |
| Külön érdekesség a sekrestyeajtó, és főként nem művészi intarziái miatt... |
![]() |
| A stallumokat a segesvári Johannes Reychmuth készítette 1520 körül. |
![]() |
| Részlet a stallumról. A stallumot hársfából faragták, jobb szélé több -ma már szintén muzeálisnak tekinthető- bevésések. |
![]() |
| Végül egy dolog a templomból, ami nem tetszett.A barokk karzat alatt, mindenféle limlomok közt, az I. világháborús emlékmű. Itthon hozzászoktam, hogy ezek az emlékművek általában a fájdalmas hangulatúak, még a hősiességet hirdetőkben is van valami melankólia. Itt viszont a félmeztelen férfitest nem az antik előképekre megy vissza, hanem sokkal inkább már a közelgő náci esztétikát, az erő diadalát hirdeti. Ezzel együtt is minden bizonnyal csak a véletlen műve, hogy Berethalomból származik Artur Phleps SS-Obergruppenführer. |
![]() |
| A nyugati kettős főkapu, Ulászló és Szapolyai címerével. |
![]() |
| A falu a Katolikus-toronyból. Valójában a középkorban már mezővárosi rangja volt, és ezt az 1870-es évekig meg is tartotta. |
![]() |
| Jól láthatóak a városka fölé magasodó teraszok nyomai, ahol régen szőlőt termeltek a szászok. Még a Ceaușescu-érában is újraindult itt a termelés,kizárólag exportra. Ma már ez is csak történelem. |
![]() |
| A Katolikus-torony kápolnájában 15.századi falképek vannak, Angyali üdvözlet és Királyok imádása. |
![]() |
| A falu egésze gondozott. Itt tartják rendszeresen a erdélyi német elszármazottak is találkozójukat. Nagy az idegenforgalma is, ottjártunkkor három turistabusz is volt ott, a főtéri parkolásért pedig díjat szednek. Persze a románok is nagy találkozókat tartanak itt, és ők azzal emelték ikonikus rangra Berethalmot, hogy a itt találták meg 1775-ben azt híres donariumot, amit a román történészek a latin kontinuitás bizonyítékának tartanak. |
![]() |
| A Katolikus-torony. Balra egy különleges kis épület kéménye látszik, ez a Scheidungshaus, azaz Válás-ház. |
![]() |
| A Mauzóleum-torony és a falu másik fele. Távolban létszik a románok egyik temploma is, kettő van nekik, egy ortodox, és egy görög katolikus. |
![]() |
| Tetők. A falukép itt nem védett, mégis eléggé egységes. |
![]() |
| Ő Christian Barth püspök, a horgonnyal. |
![]() |
| Ő Georg Theilesius. |
![]() |
| Ő Christian Haas. Talán neki volt a legtiszteletreméltóbb szakálla, és sírkövének a színezése is fennmaradt. |










































