Már az odavezető út is kihívásokkal teli, az ember szívesen megállna Szászsáros- Scharosch an der Kokel-Șaroș pe Târnave erődtemplománál is, de nem aprózhatjuk el magunkat. |
A falu fölé magasodó erődtemplom. |
A főtérről hosszú gyalogos feljáró vezet fel a templomhoz. Ezt a feljárót már a 18.században készítették, amikor már békésebb idők voltak errefelé is. |
Régen több falszoroson és kapun keresztül lehet csak feljutni. |
A Szalonna-torony. A falrendszerek gyilokjárói ma már nincsenek meg, egykori hatalmas szuroköntő nyílásain kúszónövények lógnak alá. |
A templomba ezen a kapun keresztül léptem be Ez egy reneszánsz ajtókeret. Mire idáig értem a sok-sok látványos eredeti elem, és azok nagyszerűsége teljesen felfokozott lelkiállapotba hozott. |
Kicsit tágabbra nyitottam az ajtót,az 1780-as ajtót megérintve a hangulatom csak fokozódott. |
A Jézus életét bemutató késő gótikus szárnyasoltár a legnagyobb a maga nemében Erdélyben. 1483-1524 közt készült. Ma szentély közepén a gótikus keresztelőmedence áll. |
Részlet az oltár predellájáról: Anna, Jézus és Mária |
Az oltár középrésze. |
Ebben a templomban is több török szőnyeg van. A 15-16. századtól nagy becsben álltak a török szőnyegek Magyarországon és Erdélyben is. Bethlen Gábor udvarában például több, mint 200 török és perzsa szőnyeget írtak össze, de sok más földesúri vagyonleltárból is török- és perzsaszőnyegek garmadája ismert. A szőnyegeknek kincsképző, vagyongyarapító szerepe is volt. A szőnyegek kereskedelmének gócpontja Brassó lett, a török és balkáni kereskedők itt adták tovább portékáikat, innen kerültek a szőnyegek Erdély és Európa más piacaira. Az egyházközösségek adományok formájában jutottak hozzá ezekhez az értékes darabokhoz, amiket kifüggesztettek a templomokba. Nem csak az szász evangélikus, hanem a magyar református és unitárius egyházközösségek tulajdonába is kerültek ilyenek, még a Magyar Királyság területén is. Ez utóbbi közösségek azonban a 19-20.század során nehéz anyagi helyzetbe kerülve általában túladtak ezeken, a nyugati műkereskedelem ugyanis ekkor felismerte, hogy ez erdélyi egyházközösségek micsoda kincsesbányái ezeknek. A szász evangélikusok azonban féltve őrizték szőnyegeiket. Presztízse is volt annak, hogy egy egyházközösség mennyi ilyennel rendelkezik. A "toplistát" a brassói Fekete-templom vezeti a maga 104 szőnyegjével, második a segesvári "barátok temploma" 38-cal, harmadik medgyesi 25-tel.(Bővebben a szőnyegekről itt.) Itt Berethalmon csak néhány van. |
Egy másik török szőnyeg céhzászlóval. |
A templom tele van apró kis rejtett részletekkel, egy1513-ból származó kis faragvány. |
A templom háromhajós tere a 18.századi orgonakarzattal. |
A szentély későgótikus boltozata lángnyelves díszítésekkel. |
A szószék 1523-24-ből való. |
A szószékfeljáró 1761-ből. |
Egy tömör tölgyajtó középkori vasalattal |
Padelő a bognárok céhénekcímerével 1784-ből. |
Későreneszánsz epitáfium |
A diadalíven lévő feliratból megtudjuk, hogy a templom újjáépítése János plébánosága alatt 1522-ben befejeződött. Valójában még néhány évvel később készültek csak el a munkákkal. |
Érdekes gyámkő, még érdekesebb kifestéssel. |
Külön érdekesség a sekrestyeajtó, és főként nem művészi intarziái miatt... |
A stallumokat a segesvári Johannes Reychmuth készítette 1520 körül. |
Részlet a stallumról. A stallumot hársfából faragták, jobb szélé több -ma már szintén muzeálisnak tekinthető- bevésések. |
Végül egy dolog a templomból, ami nem tetszett.A barokk karzat alatt, mindenféle limlomok közt, az I. világháborús emlékmű. Itthon hozzászoktam, hogy ezek az emlékművek általában a fájdalmas hangulatúak, még a hősiességet hirdetőkben is van valami melankólia. Itt viszont a félmeztelen férfitest nem az antik előképekre megy vissza, hanem sokkal inkább már a közelgő náci esztétikát, az erő diadalát hirdeti. Ezzel együtt is minden bizonnyal csak a véletlen műve, hogy Berethalomból származik Artur Phleps SS-Obergruppenführer. |
A nyugati kettős főkapu, Ulászló és Szapolyai címerével. |
A falu a Katolikus-toronyból. Valójában a középkorban már mezővárosi rangja volt, és ezt az 1870-es évekig meg is tartotta. |
Jól láthatóak a városka fölé magasodó teraszok nyomai, ahol régen szőlőt termeltek a szászok. Még a Ceaușescu-érában is újraindult itt a termelés,kizárólag exportra. Ma már ez is csak történelem. |
A Katolikus-torony kápolnájában 15.századi falképek vannak, Angyali üdvözlet és Királyok imádása. |
A falu egésze gondozott. Itt tartják rendszeresen a erdélyi német elszármazottak is találkozójukat. Nagy az idegenforgalma is, ottjártunkkor három turistabusz is volt ott, a főtéri parkolásért pedig díjat szednek. Persze a románok is nagy találkozókat tartanak itt, és ők azzal emelték ikonikus rangra Berethalmot, hogy a itt találták meg 1775-ben azt híres donariumot, amit a román történészek a latin kontinuitás bizonyítékának tartanak. |
A Katolikus-torony. Balra egy különleges kis épület kéménye látszik, ez a Scheidungshaus, azaz Válás-ház. |
A Mauzóleum-torony és a falu másik fele. Távolban létszik a románok egyik temploma is, kettő van nekik, egy ortodox, és egy görög katolikus. |
Tetők. A falukép itt nem védett, mégis eléggé egységes. |
Ő Christian Barth püspök, a horgonnyal. |
Ő Georg Theilesius. |
Ő Christian Haas. Talán neki volt a legtiszteletreméltóbb szakálla, és sírkövének a színezése is fennmaradt. |