A 18.század során a falak belső oldalán lebontották a gyilokjárót, és félnyeregtetőt kapott az egykori várfal. |
A templom gótikus hálóboltozatát a XV-XVI.század fordulóján kapta. |
A templom legfontosabb művészettörténeti értéke a XV.század elejéről származó freskóegyüttes. A képen a Szent László legendát látjuk, mint a templom leghíresebb falképét. A reformáció idején ezeket a falképeket is lemeszelték. Huszka József sepsiszentgyörgyi tanároskodása idején fedezte fel a falképeket, ő bontotta ki ezeket a mész alól, mint annyi más székelyföldi templomban is. Már előkerülésekor nagyon jó állapotban volt a falképegyüttes, de a tavaly, Pál Péter vezetésével befejeződött restaurálási munkák után a magyar emlékanyagban példa nélkül álló eredeti színvilágú falképeket csodálhatunk itt. |
Szent László és a besenyő (kun) vitéz küzdelme. Az elrabolt lány a besenyő inának szegésével segít. |
Az elrabolt lány a besenyő nyakát szegi. |
A Jézus-arcú Szt. László megpihen a most már kiszabadított lány ölében. ( Itt "fejébe néz" ). A kun feje lándzsára tűzve. A ciklus megfestését sok templomban látjuk, Lukács Zsuzsa egy tanulmányában (A Szent László legenda a középkori magyar falfestészetben. in. Athleta Patriea Szt. István Társulat, Bp.1980) 39 templomot említ, ahol ez a jelenet megtalálható. (Az azóta megtalált türjeivel a létszám 40-re nőtt.) Nagy Géza majd László Gyula a legenda ősi eurázsiai mítoszokkal való kapcsolatára is utalt, Jankovics Marcell meg egyenesen univerzálissá tágította szimbolikáját. |
A falképegyüttes a déli oldalon is folytatódik. Szent Mihály arkangyal és Pál megtérése. A lovag kezében lévő zászlón a mester leírta nevét is, így tudjuk, hogy a falképek alkotója Ungi Pál volt. |
A déli oldalon három püspökszent töredéke is fennmaradt. |
Feltűnt, hogy a képeken igen régies írásmóddal firkálások vannak, de ezekről egyelőre nem találtam még semmit. |
Itt is. |
A XV-XVI.sz. fordulóján a gótikus karzatot úgy építették meg, hogy a korábbi falképekre nem voltak már tekintettel. Itt a tízezer vértanú jelenetének töredékét látjuk. |
Ez a Szent László legenda nyitójelenetére is teljesül. A Váradról való kivonulás jelenetét a mostani restaurálás bontotta ki. |
Ezt a téglát 1929-ben találta meg a helyi lelkész egy ablakpárkányba befalazva. A téglát kiemelték, ma a templom diadalívén van. Szakemberek és túlfűtött laikusok valószínűleg többet írtak róla, mint az egész templomról. Számos értelmezési változat van róla, itt példának egy rövid írás. A nett elég nagy, elbír még egy értelmezést is, amivel íme, előállok: 1. A korábbi értelmezések közös hibája, hogy mindenki valami "magasztos" dolog közlésére gondolt, és nem vették figyelembe a szemlátomást hányaveti írást, az eredetileg periferiális elhelyezést. 2. A korábbi értelmezések szemlátomást nehezen oldották fel a jelsorozat végén álló három fordított E betűt. Így születtek olyan furcsaságok, mint "apapap" vagy" papatya". 3. Ezen ellentmondások feloldására elméletem a következő: A jelsorozat végén álló három fordított E betű, nem is betű értelemben használt, hanem mennyiségi jel. Egy Miklós nevű téglavető ezzel jelezte, hogy a harmadik elszámolási egység végére ért, nyilván neki fel kellett rónia,hanyadik téglánál tart. Tessék, lehet csemegézni, csócsálni! |
Az 1837-ben készült orgonakarzat az egykor szentélyben. |
Ma az egykori szentélyben lévő karzatra kívülről lehet felmenni. |