Gróf Csáky Imre bíboros idején a középkori romokból kialakított szükségtemplomot használtak. Az új székesegyház terveit 1728-ban készítették el. Ebben az időben alig 500 lakosa volt csak Kalocsának. A tervező neve nem maradt fenn. Az alapkőletételt Csáky már nem élte meg, ez 1735-ben volt, ekkor már Patachich Gábor volt az érsek. Az építkezés a középkori romok lebontásával kezdődött. Patachich először 1738-ban nyitotta meg az addig elkészült részeket. Patachich utódai Csáky Miklós, majd 1751-től Klobusiczky Ferenc folytatta az építkezést. A falak 1754-ben már álltak, de külső díszítése 1757-re, a toronysisakok elhelyezésére csak 1774-ben került sor. A mai toronysisakok viszont csak az 1795-ös tűzvész után kapták mai formájukat. |
A belső 1768-70-re készült el, de az még sok elemmel bővült, módosult a későbbiek során is. A 19.-20. század során teljesen eltűnt a barokk főoltár, és kikerült a mellékoltárok java is a templomból. 1908-1912 közt került sor a templomtörténeti kutatásokkal és ásatásokkal összekapcsolt utolsó jelentős átalakításra. Ezeket a munkákat Foerk Ernő és Petrovácz Gyula vezetésével végezték el. Ezek után alakult ki a templom végleges mérete is, amik a következők: hossza 64m, szélessége 24m, a főhajó belső magassága 19 m, a tornyok magassága 65 m. |
Szent Pál. |
A hangvetőjén a Jó pásztorral. |
Részlet a szószékről Lukács és János alakjával. |
Lukács és János közt a Mózes átveszi a kőtáblákat domborműve, a hangvetőn a szentlélek galambja és angyalok. |
Szokatlan nézőpontból. |
A templom barokk orgonája a szentélyből nyíló oratóriumban volt. A karzaton ma Angster-orgonát látunk. |
A szentély két oldalán lévő míves stallumok 1738-ban készültek el. Mellettük a kanonoki sekrestye ajtaja nyílik. |
A szentélyrekesztő rács. |
A kanonoki sekrestye intarziás kapuja. |
Melkizedek áldozata. |
Ábrahám és Izsák. |
A főbejárat rokokó erkélyrácsa Patachich Ádám monogramjával. |
A főbejáraton belépve egy pillantást vethetünk a lépcsőházba is. A könyvtár kivételével sajnos a palota többi része nem látogatható. |
Az U alakú belső udvar egyik dísze ez a Pietà. |
A könyvtár tölgyfa polcai 1783-84-ben készültek. A könyvek egységes megjelenését pedig az biztosította, hogy Werner Vencel könyvkötő minden könyvet aranyozott bőrkötéssel látott le. |
A felvilágosodás kétségtelen jele, hogy Newton is helyet kap a klasszikus szerzők sorában. Maulbertsch 1783-84-ben a palota kápolnáját, az egyik kistermét, és a dísztermét festette ki. Később a díszterem freskói a folyamatos beázások következtében megsérültek, végül 1868-ban a maradékait is leverték. A fennmaradt falképek kétségtelenül Maulbertsch legkevésbé ismert alkotásai, hiszen az érseki palota ezen részei ma sem látogathatók. A neten is csak egyetlen egy helyen találtam képeket róla. |
A könyvtár állandó kiállításán lenyűgöző könyvritkaságokat is megcsodálhatunk. A kép előterében Jan Luyken, holland könyvillusztrátor metszete egy 1732-es kiadású Bibliából. A fantasztikus gazdagságú könyvtárról többet innen tudhatunk meg. |
A Patachich-terem mellett található kisterem egy hatalmas graduáléval. |
Az eredeti nívós szobrok ma szintén az Astriceum érseki gyűjtemény kiállításain láthatóak, a múzeum előtti oszlopra csak a másolatok kerültek fel. |
Az érseki magtár. Külön kell szólni az érsekség gazdasági épületiről is, amelyek az érseki palotától északnyugatra terültek el. Ezeket még Csáky Imre kezdte el építeni, az 1710-es években, megelőzve még a székesegyház épületét is. Az istálló hatalmas épületegyüttese ma teljesen jellegtelenné átalakítva várja, hogy az építészeti ábrándok megvalósuljanak. A hatalmas, több mint 1000 négyzetméteres magtár romló állagú raktárként is nívós épület benyomását kelti. Az egykori cselédlakások azonban jelenleg csak elszomorító látványukkal tűnnek ki. |
Végezetül érdemes röviden az érsekség hajósi rezidenciáját is megemlíteni. Ez ugyan csak vadászkastélynak készült, de az érseki palota 1784-es befejezéséig sokkal elegánsabb és lakájosabb hely volt, mint bármi Kalocsán, úgyhogy az érsekek is szívesen időztek itt. A kastélyról itt találunk további részleteket. |