1. A Dunántúl fogalma
A Dunántúl fogalma nem létezett a középkor elején. A 15. század végén,amikor elkezdik használni, akkor meg éppen az alföldi részt értették rajta, hiszen az Esztergom- Fehérvár- Buda háromszöghöz, a "Medium Regnihez" képest az feküdt a Duna túloldalán. A továbbiakban a ma használatos formában fogok rá hivatkozni, tehát a Duna és a Dráva, valamint a nyugati országhatár által határolt térrészt értem rajta.2. A Dunántúl fejlettsége
A mai értelemben vett Dunántúl markánsan különbözött az ország "Dunán inneni", alföldi részétől. Főleg, abban hogy fejlettebb volt. Már Szent István a Dunántúlon, országának kb. ötödén négy püspöki székhelyt létesít. A maradék 4/5 részén csak további hatot. Ha a Kubinyi-féle osztályozást nézzük, akkor a (csonka, Szepesség, Szászföld, Horvátország és Szlavónia nélküli) listán a 16 első- és másodrendű város közül 6 van a Dunántúlon, a jóval nagyobb területű Alföldön csak három. Hasonló eltéréseket találunk sok más területen, például írtam már, hogy Tolnában 23 kolostort volt, a távoli Udvarhelyszéken majdnem ugyanekkora területen csak kettő. Azt is említettük már a bejegyzéssorozat bevezetésében, hogy a technikai és társadalmi újítások is a nyugat-keleti irányban vonultak végig az országon. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a nyugat-kelet éles elkülönülése nem a középkor elejétől fogva létezett, hanem ez a 13.századi gyökeres változásoknak következménye.3. Észak-Dunántúl, mint alegység
Felmerülhet a kérdés, hogy miért választottam külön az Észak-Dunántúlt a többi dunántúli megyétől? Elsősorban azért, mert ez vidék a Dunántúl több részéhez képest nagyon kicsi népsűrűségű volt, mindössze 5-10 fő/km2. A Dél-Dunántúlon ennél több mint kétszer annyian laktak négyzetkilométerenként. Ezt a vidéket a Sárrét mocsarai, a Vértes és a Bakony erdejei uralták. Fejér megye déli részén a 14.századig a besenyők autonóm területe is fennállt, majd erre a területre települt át a még mindig részint nomadizáló kunok egy része, létrehozva a hantosszéki kun kapitányságot, ami csak a török előretöréssel tűnt el végleg. A dél-dunántúli szőlővidék eddig nem nyúlt fel, a budai pedig nem ért le. A szőlő- és bortermelés meghatározó jelentőségű volt a középkorban, és mindig valamiféle viszonylagos fejlettséggel járt. A legsűrűbben lakott vidékek szőlőtermelők voltak.
A középkorban Fejér vármegye átnyúlt az alföldi oldalra is, és Kalocsa is oda tartozott. Kalocsa azonban a Kalocsa-Bácsi Egyházmegye révén az alföldi régióhoz tartozott inkább, úgyhogy ott fogom ismertetni. Komárom vármegye is átnyúlt a Dunán, Komárom városa a mai szlovák oldalon volt, de nyilván itt fogom ismertetni. Veszprém megye területe jóval kisebb volt a mainál.
4. A megtört régió
Ha elolvassuk a legfontosabb központokat bemutató képaláírásokat, akkor visszatérő elem lesz az, hogy "fejlődése a 14.században megtört." Ez a térség fő központjának számító Fehérvárra is teljesül, még inkább Veszprémre, amelyiknek visszaesése és középkor végi marginális helyzete számomra nagyon meglepő volt kezdetben. Ugyanez a relatív visszaesés igaz a vidék nagy kolostoraira is, kivéve a lövöldi karthauzi kolostort, mely jelentőségét végig megtartotta.Itt is igaz lesz az, hogy a megemlített emlékeknek a nagy része töredékes, alig valami utal a középkori gazdagságra, fényességre. Ha nem is kell számolnunk olyan totális pusztulással, mint Tolnában vagy Temesben, itt is elmondhatjuk, hogy a középkori emlékanyag legalább 90%-ában megsemmisült. (Tolnában a települések 94%-a tűnt el.)
A fehérvári agglomeráció
Székesfehérvár: Az általában (korábban?) Szt. Istvánnak tulajdonított (valójában erősen megkérdőjelezhető) szarkofág előlapja a romkertben. A fehérvári Szűz Mária prépostsági templom (királyi bazilika) koronázási és temetkezési hely volt, egyben a középkori Magyar Királyság legnagyobb temploma. Több mint 100m-es hosszával a nagy francia katedrálisok méltó társa volt. 44 királyi illetve királynői koronázást élt meg, és 24 királyi, hercegi temetést, néhány főúrit. (Ilyen főúr volt pl. Ozorai Pipó is, akit az általa emelt hatalmas torony aljába temettek.) |
Székesfehérvár: Gótikus zárt erkélyes ház a Megyeháza utcában, a régi megyeháza épületén. A belvárosban több középkori eredetű házat láthatunk ma is a Goldziher házon kívül is. Kiemelkedő jelentőségű még a Hiemer-ház földszintjén megmaradt gótikus terem, még töredékesen is.Érdekes történelmi adalék, hogy mikor 1543-ban Szulejmán a város alá vonul, akkor a város főként latin és német polgárai a várkapitány Varkocs György ellenében hozzá húztak, és városukat féltve, Varkoccsal kegyetlenül elbánva, a várost a szultánnak adták át. |
Székesfehérvár: A Szent Anna- kápolna. A belvárosban, a már említett királyi bazilika és a város plébániatemplom mellett a a domonkosok temploma lehetett jelentős épület. Ezen kívül még legalább hat kisebb-nagyobb templom állt a fehérvári agglomerációban. A történelem kegyetlensége folytán azonban csak a kis, szinte jelentéktelen Szt. Anna-kápolna az egyetlen, ami mai napig fennmaradt. Ez egy gazdag német polgár adományából épült.De nem csak a fehérvári templomok tűntek el szinte nyomtalanul, hanem Fejér vármegye legjelentősebb bencés kolostora, az ercsi is. |
Veszprém
Veszprém: A székesegyház gótikus altemploma. Veszprém már Szt. István idején várispánság és püspökség székhelye volt. A székesegyház melletti Szent György kápolna elődje H. Gyürky Katalin szerint már a 10. század végén állhatott. Egyházi mezőváros volt ez alapján is azt gondolhatnánk, hogy nagy és jelentős hely lehetett, mint Eger vagy Pécs. Veszprém így is indult. Esztergomhoz, Fehérvárhoz hasonlóan, a vár körül kialakult egy a többnyire falusias agglomeráció is: Sárszeg, Szentivánszeg, Szenttamásfalva, Szentmargitszeg, Szentkatalinszeg és a távolabb fekvő Szentmiklósszeg. De aztán a 13.század után fejlődése elakadt. A középkor végére Kubinyi listáján csak harmadrendű, kisebb városi besorolást tudott csak kivívni, hiába hirdette magáról, hogy a "királynék városa." A Szt. Mihály székesegyház is 45m-es hosszával a kisebb székesegyházak közé tartozott, itt elmaradt az a nagy átépítés, ami Pécsnél korán bekövetkezett, Egernél pedig elindult. A 20.század elején neoromán stílusban megújítják, a szentélyének részletei és az altemplom maradt csak meg a középkorból. A székesegyházon kívül további négy középkori templomról tudunk, de ezeket részletesebben nem ismerjük, nem lehettek túl jelentősek. |
Veszprém: A veszprémvölgyi apácák kolostorának romjai a jezsuita templommal. Magyarország egyik legrégibb szerzetesi intézménye volt a Veszprém határában álló kolostor. Feltehetően Szt. István király alapította az Istenanya tiszteletére, Szt.Imre menyasszonya, a név szerint nem ismert kiskorú bizánci hercegnő és kísérete részére. Történészek által meg nem erősített hagyomány szerint itt készült a koronázási palást. Kezdetben valószínűleg jelentős, bizánci rítusú kolostor lehetett, ami később vesztett jelentőségéből, és a ciszterciek fennhatósága alá került. Az újkorban a jezsuiták kapták meg, akik köveiből új templomuk építését kezdték meg 1773-ban. A rend ideiglenes feloszlatása alatt az építkezések leálltak, és egészen a közelmúltig a barokk templom romosan állt. |
Veszprém: A domonkos kolostor romjai. A kolostor a domonkos apácák számára létesült, a későbbi időkben vették át domonkosok. 33m-es hosszával a közepes kolostortemplomok közé tartozott. Ezen kívül a városnak nem is volt további kolostora, ami szintén mutatja, hogy Veszprém nem tudott a középkor során jelentős nagyvárossá nőni. |
A fontosabb mezővárosok
Kolostorok
A tihanyi Szent Ányos bencés apátság templomának altemploma. A Dunántúl egyik legjelentősebb bencés kolostora volt a korai időkben a tihanyi, a "négy nagy" egyike. (A másik három Pannonhalma, Pécsvárad, Szekszárd) Később azonban vesztett jelenmtőségéből, birtokainak jelentős részét is elcsatolták. 1351-ben Zala és Veszprém megyére kiterjedő hiteleshelyi tevékenységét is megszüntették. A törökveszéllyel az apátságot végvárrá építették át, a szerzetesi élet mgszünt. A törökök soha nem foglalták el. A bencés apátságból ma már csak az altemplomot tudjuk bemutatni, mint középkori alkotást. Az altemplom mai állapot megtévesztő. Ez az 1955-ös helyreállítás eredménye, és lényegében azt látjuk, hogy 1955-ben mit gondoltak a román korról. A mai rendkívül puritán belsővel ellentétben a középkorban az altemplomok általában festettek voltak. Tudjuk, hogy a templom barokkizálásának idején Ambrosio Dornetti falképekkel díszítette. Az altemplom kutatása az 1889-es feltárással kezdődött. 1889-ben az altemplom egész padozatát felszedték és felásták. Erről, a mai tudományos igényeket messze alulmúló feltárásról semmilyen írásos anyag nem maradt fenn. Ekkor rossz állapotú csontokkal több sírhely és koporsómaradvány is előkerült, egyetlen egy kereszttel díszített mészkő fedlap kíséretében. Az egyik, mellékleletek nélküli sírhely vörös márvány lapokkal volt bélelve, azt tartották I. András király sírjának. Ennek a sírnak a fedlapja azonban nem maradt fenn.Az egyetlen megtalált fedlapot a déli falba helyezték, ezt azóta is I.András sírkövének vélik, mindenféle bizonyíték nélkül. Ezt követően a Lotz Károly vezette festőcsapat a barokk falképeket (és esetleg az alatta lévő középkoriakat is) megsemmisítve ismét kifestette az altemplomot. Erről az állapotról több képeslapot is ismerünk. Az apátsági templomban a legutolsó feltárást 1953-ban végezték. Ekkor az altemplom talajában talált összes csontvázmaradványt a vörös márványlapokkal bélelt sírba tették, majd ezt az 1889-ben megtalált mészkőlappal lefedték. Ezt tisztelik ma I.András sírjaként. 1955-ben eltávolították a Lotz-féle kifestést is, és az altemplom elnyerte mai állapotát. |
Vizköpő a zalavári bencés apátságból (Balaton Múzeum, Keszthely) A zalavári bencés apátság a mosaburgi karoling zarándoktemplomtól délre, a szintén karoling eredetű Szűz Mária templom alapjain épült. Általában azt írják róla, hogy 1019-ben alapította Szent István. Valójában az eredeti okirat nem maradt fenn, csak 14. századi hamisítványa, amiben pont ősi eredetetét akarták igazolni egy birtokperben. A Dunántúl egyik jelentős apátsága volt, hiteleshelyi feladatkörrel. Az apátság épületeit a XV. században, a török veszély idején végvárrá építették át. A török soha nem foglalta el, de 1702-ben a császáriak felrobbantották. Ezt követően a XVIII-XIX.században a Várszigetet kőbányának használták, és még az alapokból is kitermelték a kő nagy részét. Sok követ szállítanak át Zalaapátiba is, ahol a zalávári apátság jogutódjaként felépítik a barokk apátságot a göttweigi bencések.1424-ben országos, 1474-ben hetivásár jogot kapott a királytól, és így a jelentősebb helyek közé tartozott a Rozgonyiak tulajdonában lévő mezőváros. Kubinyi is a közepes városfunkciót ellátó mezővárosok közé sorolta. Bővebben itt írtam róla. |
Városlőd, katolikus templom Készítette: Civertan - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, wikipedia Lövöldi (Paradicsomvölgy, Vallis Paradisi) egykori karthauzi kolostor köveiből épült a mai városlődi templom, északi fala részint még a nagy kiterjedésű kolostorépület valamelyik falának részletét is magába foglalja. I. (Nagy) Lajos király alapította. Védőszentje Szt Mihály főangyal volt. Az egyik legnagyobb birtokadománnyal rendelkező kolostor volt. 1498-ban és 1528-ban is azon leggazdagabb hat kolostor közé tartozott, akinek perjele banderiális kötelezettséggel is rendelkezett. 200 lovast volt köteles állítani, ez nagyjából a közepes jövedelmű püspökségek szintje volt. Kulturális szerepe is kiemelkedő volt. Külön könyvtárépülettel is rendelkezett, kolostoraink közül egyedüliként. Könyvállományából 13 kötet ismert, köztük az I. Mátyás király 1480-i látogatásakor ajándékozott nyomtatott corvina (Raynerus de Pisis: Pantheologia Sancta Summa Universiae Theologiae. Nürnberg, 1478) 1526 körül itt készítette a magyar nyelvű Érdy-kódexet a Karthauzi Névtelenként ismert szerző.1552-ben a törökveszély növekedésével a kolostort elhagyták, majd lebontották. |
Zirc: Az apátság. Előtérben a középkori kolostor feltárt romjai. Észak-Dunántúl egyik legjelentősebb kolostora a zirci (bakonyinak is nevezett) ciszterci apátság volt. III. Béla 1182-ban alapította, azon a helyen, ahol már állt egy királyi udvarház. Az anyakolostora a ciszterciek legnagyobb kolostora, Clairvaux volt. Még a 14.században is voltak francia szerzetesei. Mint minden ciszterci kolostor, ez is a középkor második felében már hanyatlott, de olyan bőkezű javadalmakkal látták el, hogy ki tudott tartani a török megjelenéséig. 1538-ban hagyták el a szerzetesek. |
A keszthelyi volt ferences templom nem csak a Balaton-felvidék legfontosabb gótikus emléke, hanem országosan is kiemelkedő.Építtetője Csáktornyai Lackfi István erdélyi vajda, az ország nádora volt. 1386-1390 körül már kifestve állt a templom. 1397-ben ide temetik őt, miután Zsigmond-párti főurak tőrbe csalják és kivégzik. Az 1560-as években az előrenyomuló oszmán hadak ellen a kolostort várrá alakították át, a templom raktár lett. A templomot az 1723-ban visszatelepülő ferencesek helyreállították a maguk barokkos felfogásában. A következő nagy változásokat az 1896-os "restaurálás" hozta. Ez az akkori divatos "stílszerű" elvek szerint történt: a templomból mindent eltávolítottak, ami nem véltek gótikusnak. A hangsúly a vélekedésen van, mert így Stehlo Ottó, a "restaurálás" tervezője nemcsak a középkori köveket faragtatta újra "még középkoribbra", hanem még Laczkfi István sírját is szétbontatta,a sírkövet pedig kitette a templomból, pedig az valóban gótikus volt. |
Az
egyik leghíresebb és legjobb állapotban fennmaradt pálos kolostorrom a
salföldi. A középkorban kőkúti kolostornak hívták, és már a középkori
belviszályok során is sokat szenvedett ez a kisebb jelentőségű
kolostor. 1263 táján tűnik fel a forrásokban, majd a nagyvázsonyi építkezésekkel rokon stílusban átépítik. A Csobánc felé tartó török hadak pusztítottak el végleg. Itt részletesebben bemutattam. |
Ismertlen fotós. A kép forrása. A környék másik híres magánalapítású kolostora volt a csatkai volt, Konth Miklós nádor alapította a pálos remetéknek. Jelentőségét a középkor során végig megtartotta. Templomának különleges álháromhajós szerkezetéről itt olvashatunk. Csaknem 40m-es hossza alapján is jelentős kolostortemplom lehetett. A környék másik bencés apátsága a jásdit is csak magas színvonalú köveiből ismerjük, amelyek a XII.század végi fehérvári építkezésekkel mutatnak rokonságot. |
Nagyvázsony:A Szt. Mihály pálos kolostortemplom romjai. A Vezsenyieknek majd Kinizsi Pálnak és özvegyének sem sikerült Nagyvázsonyt olyan jelentős hellyé tenni, hogy legalább közepes városfunkciót elláson. Kegyúri temploma a 26 méteres hosszával nem volt kiemelkedő jelentőségű templom. A pálosok kolostorának javadalmazása - amit Kinizsi apósával együtt biztosított, - nem volt fényűző, de ahhoz elég volt, hogy egy magas szintű kódexműhelyt fenntarthasson. Itt készült Kinizsi Pál felesége, Magyar Benigna számára kódexművészetünk kiemelkedő darabja a Festetich-kódex, és annak folytatása, a Czech-kódex.Veszprém 1553-as eleste után a kolostort a szerzetesek maguk gyújtották fel, mielőtt elhagyták volna. A kolostor gyönyörű, karcsú későgótikus épület lehetett, de hajójának 31 m-es hosszával csak közepes méretű templomok közé tartozott. Fegyvertársa, Báthori István Nyírbátorban két hasonlóan gyönyörű templomot épített, és mindkettő jóval túl a 40m-es hosszon. Rekonstruált reneszánsz palotája is fényévekre van Kinizsi középkorias lakótornyához képest, és nem mellesleg Nyírbátort ott találjuk a legnagyobb mezővárosok listáján is. |
A kolostor művészettörténeti jelentőségét bizonyítja az itt előkerült sírkőtöredékek magas színvonala is. Kinizsi Pál sírköve még egyszerűbb, inkább gótikus jellegű munka. |
Várak
Várpalota: Ópalota (Bátorkő ?) várának romjai. A vár a XIII. század végén vagy a XIV. század elején keletkezhetett, amikor a hatalmas Konth család birtoka volt. Ma is vita tárgya, hogy a középkori oklevelekben időnként feltűnő Bátorkő ezzel a várral azonos-e. Lényegében Ópalota egy megerősített lakótorony volt, ennek állnak ma is impozáns romjai. A Konth család később nevet váltva már Úljaki néven építi fel a ma is álló várat Újpalolán, a mai Várpalotán. A vár érdekessége, hogy egy gótikus helységben egykorú falkép részletei is fennmaradtak. Várpalota az Újlakiak révén ferences kolostort is kap. Itt is kialakult az a gyakori földesúri uradalmi központ, ami a várból, mezővárosból, kegyúri templomból és kolostorból állt.Várpalotán azonban csak a vár maradt fenn. A mezőváros sem ért el olyan fejlettségi szintet, hogy felkerülhessen Kubinyi negyedrendű városai közé. |
Várak
A cseszneki vár. Néhány látványos, de hadászatilag nem túl jelentős várrom ismertetésével folytatjuk az Észak-Dunántúl bemutatását. A leglátványosabb és egyben legjelentősebb vár a Cseszneki volt.A Bana nembeli Csesznekiek építették. majd a Csák nemzetségé, majd királyi vár lett, a bakonyi királyi erdőispánság székhelye. Zsigmond 1392-ben a Garai családnak adja, azután a Szapolyaiak, majd Török Bálint birtokolta. Körülötte uradalmi központ nem alakult ki, lábánál fekvő település jelentéktelen falu maradt. Veszprém elestével (1552) végvár lett, királyi őrséggel, kis jelentőséggel. Jó állapotban élte meg az újkort is, de 1820 körül leégett és pusztulásnak indult. |
Somlói vár. A Somló-vidékének felértékelődését mutatja az a tény is, hogy várát Bakócz Tamás még egri püspökként óriási összegért, 12000 Ft-ért vásárolja meg. Mint az ország leghatalmasabb főpapja, reneszánsz építkezésekbe kezd. Sajnos ezekből ma nem látszik semmi mára, de jelentős romjai ma is impozánsak. Érdekes rejtélye a magas kúp alakú tornya, amit néztek már konyha kéményének is, meg kápolna toronynak is. |
Tátika soha nem volt hadászatilag fontos, egyszerű kis magánvár volt. Ma is eléggé elhagyatott, gondozatlan, bár kisebb megerősítési munkákat végeztek itt is. |
Kisebb mezővárosi és falusi templomok
A Szigliget melletti avasi templomrom. Itt csak a torony maradt meg. |
Belülről látszik, hogy a torony eléggé "csálé." A toronysisakot is a balatoni bazaltból alakították ki. |
A taliándörögdi Ősök Házában látható ez az érdekes palmettás, szalagfonatos románkori faragvány. eredete előttem ismeretlen, stíluskritikai alapon 11-12.századi lehet. |
A Szent Balázs-templomrom Szentantalfa feletti szőlődombon szép kilátást is nyújt. |
A nyugati homlokzat két fügefával |
A Boldogasszonynak szentelt alsódörgicsei templomot a török kiűzése után még helyreállítják, de a II.katonai felmérés is már csak romként említi.Igényes, különleges toronymegoldású templom volt ez. |
A kisdörgicsei templomromnak egyszerű kis résablakai vannak |
A fülöpi templomrom a révfülöpi vasútállomás mellett |
Révfülöp másik templomromja az ecséri templomrom |
Számomra legérdekesebb részletei a római hatások. Itt egy római sírkő. |
Itt pedig a a rómaiakra jellemző halszálkás építészeti technikát látjuk. |
A feltárás hozta felszínre az ikerablakokat, amelyeknek díszesen faragott románkori oszlopai a barokkizált templomban a szószéket tartották. A restaurálás visszatette őket az eredeti helyükre. |
Litér kis református temploma nagy meglepetést okozott a művészettörténészeknek, amikor a 1961-ben megkezdték a templom déli kapujának kibontását, ugyanis a kapuépítmény architektúráját a franciaországi Chartresben kialakult oszlopszobros kaputípus egyetlen magyarországi jelentkezésének tekinthették. Azóta is csak egyetlen egy ilyen stílusú emlék került elő az 1970-es években Ópusztaszeren. |
A berhidai "kistemplom", titulusa szerint a Szent Kereszt templom, a
román-gót átmeneti időszak tipikus emléke. 1395-ben Berhida megkapta a
mezővárosi rangot. Ekkor a Hunt-Pázmány nembeli Demeter, veszprémi püspök
tulajdona, aki a templomot bővíti és beboltozza, címerét is ráteszi
egyik zárókőre. Nem ez miatt különleges a templom, hanem a fedélszéke
miatt, ami teljesen nélkülözi az ácsmunkát, és teljesen kőből épült. Ez nem csak a hazai emlékanyagban egyedülálló ,hanem nemzetközileg is ritkaságnak számít.
Nekem a templomba sem sikerült bejutnom, nemhogy a padlásra. A részletek
iránt érdeklődők itt találnak érdekes, alapos cikket. |
Nagyvázsony plébániatemplomát a Vezsenyi család építette. 1472-től Kinizsi Pál birtoka lett Vázsonykő. Kinizsi nem nagyon erőltette meg magát mecénásként. Ahhoz képest, hogy Mátyás király iránti hűsége és jól sikerült házassága révén az ország egyik leghatalmasabb főura lett, Vázsonykőben csak egy új szentélyt kapott mezővárosának temploma. A már bemutatott várbeli építkezései révén sem újult meg gyökeresen a vár, maradt az ami volt: egy hadászatilag elavult, rangon aluli rezidencia, amint majd csak özvegye és annak új férje ékesít majd divatosabb, reneszánsz részletekkel. Rangjához méltó alapítványa majd csak a pálos kolostor lesz, azt meg apósával közösen teszi. A 18.században a Zichyek jóvoltából gyönyörű barokk berendezést kapott a templom. |
Végezetül a zalaszántói templom szentélyére vessünk egy pillantást, mint a török megszállásig fennálló későgótikus virágzás egy szép, falusi példájára. |
Kallósd |
Zalaszentmihályfa/Böde (Zala vm) |
Búcsúszentlászló (Zala vm,) |
Öskű |
Tartalomjegyzék
Mennyire volt jelentős állam a középkori Magyar Királyság?
A régiók körüli dilemmák
A 13. századi új korszak
A bortermelés, mint húzóágazat
Az ércvagyon negatív hatása a gazdagságra
Olvasztótégelytől az ország szétszakadásáig
A muszlimokról
Városainkról, és a Kubinyi-féle centralitási pont rendszeréről
Néhány város falakkal határolt alapterülete
Mennyire volt jelentős állam a középkori Magyar Királyság?
A régiók körüli dilemmák
A 13. századi új korszak
A bortermelés, mint húzóágazat
Az ércvagyon negatív hatása a gazdagságra
Olvasztótégelytől az ország szétszakadásáig
A muszlimokról
Városainkról, és a Kubinyi-féle centralitási pont rendszeréről
Néhány város falakkal határolt alapterülete
Régiók
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|