Galambóc (Голубац) vára |
1. A Délvidék, mint történelmi táj. A Szerémség, a Temesköz és Bácska.
A Délvidék esetén sem szoros szálakkal
összekapcsolódó, homogén középkori történeti tájegységről van szó. Pozsegától a Temes vármegyéig húzódó nyolc vármegyét sorolom ide. Ezek a vármegyék annyira nem voltak homogének, hogy a Duna és a Tisza vonala éles választóvonalat is jelentett köztük gazdasági szempontból. A nyugati vármegyék (Pozsega, Valkó, Szerém) a Dél-Dunántúl és Szlavónia után a királyság leggazdagabb, legsűrűbben lakott megyéi voltak a középkor végén, a keletiekről (Torontál, Keve, Krassó és Temes) ez nem volt elmondható. A nyolcadik megye, amit itt tárgyalok Bács. Bács alföldi megye volt, ott is indokolt lenne a tárgyalása, de a kora Árpád-korban a délvidéki kereskedelemnek olyan jeles központja volt a névadó városa, ami ehhez a vidékhez köti. Mind a források, mind a történészek a Szerémségen nem csak Szerém vármegyét értik, hanem eléggé definiálatlanul beleértik még Valkót, én még lazábban idesorolom Pozsegát is. Hasonlóan nagyvonalúan a keleti négy megyét (Torontál, Keve, Krassó és Temes) egyszerűen Temesköznek fogom nevezni, de Csanád és Arad megyét nem értjük hozzá. A Temesköz mint fogalom sem létezett a középkorban, a Habsburg adminisztráció hozta csak be a nevet a köztudatba.
Ezektől a vármegyéktől délre feküdtek a különböző bánságok. Az újjáformálódó Magyar Királyságban IV. Béla (1235-1270) a balkáni
befolyás új eszközének az alapjait tette le a bánságok létrehozásával. A Magyar Királyság közigazgatási alapegysége a vármegye volt.
Ugyanakkor léteztek területi különkormányzatok, Béla idején ilyen volt Erdély, ami vajdaság volt, és ilyen volt
Dalmát-Horvát-Szlavón bánság. Ezek a területek még részint a megyerendszerre
épültek, de voltak ettől független egységeik. Erdélyben ilyen volt a
Királyföld és a Székelyföld, de Dalmáciában és Horvátországban sem
voltak vármegyék. A IV. Béla alatt létrehozott bánságok egyáltalán nem
épültek a megyerendszerre. IV. Béla vejére, a halicsi Rosztiszláv
hercegre bízta az új bánságok ügyét, aki sorra hódoltatta be Bosznia és
Szerbia északi területeinek a fejedelmeit. Így jött létre egy sereg,
jobbára rövid életű, horvátok és szerbek lakta bánsági terület, amelyek közül kettő emelkedett
komolyabb rangra: A Macsói és a Szörényi-bánság. A Macsói-bánság
rangját az növelte meg, hogy már kezdetben két magyar vármegye, Valkó és
Bodrog ispánságával is járt, amihez később Szerém, Baranya és Bács - az
ország legfejlettebb déli megyéi- is társultak. A Macsói-bán a Magyar
Királyság egyik legfőbb főméltósága lett. A Szörényi-bánt is számon
tartották az ország bárói közt, még akkor is, ha aktuálisan a bánsági területnek csak csekély része tartozott éppen a Magyar
Királysághoz. A bánság katonailag nem feltétlenül volt megszállt
terüket, hanem főként vazallusa révén kapcsolódott a Magyar
Királysághoz. Szerepük Zsigmond korától egyre inkább az Oszmán
Birodalommal szembeni ütközőállammá módosult.
2. Kapu és ütközőzóna a Balkán felé
I. Géza a Szent Koronán Scanned by Szilas from A magyar Szent Korona by Tóth Endre, Szelényi Károly, Kossuth 2000, Budapest, Közkincs, Wikipedia |
Szent László (1077-95) idején stabilizálódott a Magyar Királyság helyzete. A Szent István óta tartó defenzív korszakot expanzív korszakok követték. A magyar expanziós irány elsősorban délnek, vagy észak-keletnek vezetett, bár ha alkalom kínálkozott, néha még nyugatra is rácsaptak a magyar hadak. A déli expanzió első jeleként Szent László a pápával is szembemenve Horvátországot hódoltatta be, majd Kálmán (1095-1116) Dalmácia felé tört. A balkáni expanzió II. Istvánnal indult (1116-1131) és sikere változó volt. Csúcspontját II. András (1204-1235) idején érte el, aki minden elődjén túllépve, a Bizáncot leigázó Latin Császárság (1204-1261) trónjára is szemet vetett.
A Latin Császárság létrejötte még zavarosabbá tette az amúgy is szinte áttekinthetetlenül "balkanizálódó" helyzetet. Bizánc soha nem nyerte már vissza régi erejét. Így a Balkánon előretört Szerbia és Bulgária, amelyekkel a dél felé terjeszkedő Magyar Királyság is állandó konfliktusba került. Szerbia és Bulgária azonban nem volt európai értelemben vett állam, amint azt Engel Pál megállapította. Ha a balkanizálódás középkori jeleit keressük, akkor itt találunk fogódzkodókat. Szerbia vagy Bulgária határai nem voltak meghúzva, még annyira sem, mint a Magyar Királyságé. A magyar királyok közül mindenki tisztában volt azzal, hogy mi a magyar föld, és mi a hódítás. Szerbia és Bulgária fennállásának rövid ideje alatt az ottani uralkodók országukat mindig éppen akkorának vélték, mint amennyi területet bírtak. Másrészt, a Magyar Királyságban az Árpád-ház kihalást követően az országot feldaraboló kiskirályokban is megmaradt az a tudat, hogy ők most egy királyságban élnek, csak éppen kiskirálykodnak. Például mindegyikük gondosan ügyelt arra, hogy nádori, báni, vajdai, ispáni, tehát a Magyar királyság jogrendjébe illeszkedő címüket felhasználják hatalmuk legalizálására. A vármegyerendszerhez sem nyúltak hozzá. Szerbiában azonban 1371-ben a Nemanjić-dinasztia kihalását követően az ország addigi tartományurai a tartományaik királyának, fejedelmének képzelték magukat, és ezt teljesen természetesnek tartották. A korábban erős Szerbia így egyszerűen széthullott, az Oszmán Birodalomnak "felszalámizgatnia" sem kellett Szerbiát.
Mint említettül már a bevezetőben, IV. Bélától kezdődött el a bánsági területek kialakítása. Károly Róbert felemás balkáni szereplése után Nagy Lajos (1342-1382) hatalmas területeket hódoltatott meg, és hozott létre újabb kérészéletű bánságokat a Balkánon, ám úgy tűnik, a korban megjelenő Oszmán Birodalom jelentőségét alábecsülte. Nem úgy, mint Zsigmond király. Zsigmond és Hunyadi János még expanzív lépésekkel, mélyen a Balkánon igyekezett megverni a törököket, ám az ilyen vállalkozásaik jobbára kudarcot vallottak. Átmeneti, de jelentős defenzív sikerek (pl. Nándorfehérvár) után a Magyar Királyság is feltartózhatatlanul haladt abba az irányba, hogy maga is Szerbia sorsára jusson. Ez a nagyon rossz forgatókönyv azonban szerencsére nem valósult meg.
3. A 13.századi fordulat
A 13. századig Magyarország a kelet-, délkelet-európai gazdasági zónához tartozott és távolsági kereskedelmi forgalmának nagy része Bizánc és a Duna-delta irányában bonyolódott le. A 13. századi fordulat ezt az irányultságot megváltoztatta. A változások ezen a vidéken még markánsabban jelentkeztek.
a) A déli orientáció összeomlása
Latin császárság létrejöttével induló "balkanizálódás" következtében a Szent István által megnyitott, Bizánc felé vezető jeruzsálemi út egyre többet vesztett jelentőségéből. A kalózoktól veszélyes tengeri út helyett a szárazföldit választó zarándokok Valkó és Szerém vármegyéken keresztül, a Duna mentén vezető úton hagyták el az országot és a nyugati kereszténységet. Nem csak a zarándokok, hanem a kereskedők, és a Szentföldre induló keresztes hadak is ezt az útvonalat használták. Jelentőségét növelte, hogy vele párhuzamosan haladt a dunai út is, ami némileg ellensúlyozta infrastrukturális fejletlenségét is: A Dráván és a Száván majd csak a törökök fognak hidat építeni. A Balkán 13.századtól kezdődő instabilitásától az út azonban egyre csak vesztett jelentőségéből. Így az út, vagy a Duna mentén fekvő délvidéki kereskedővárosok sorvadásnak indultak, főleg a Dunától és a Tiszától keletre eső területeken. A déli út a Velence-Zágráb-Fehérvár- Buda (Pest) útvonalra helyeződött át, messze elkerülve a vidéket. A tatárok dúlása is sújtotta a vidéket, mivel az 1242-es távozásukkor a déli utakon hagyták el a Kárpát-medencét. A 14. század közepén a Balkánon megjelenő Oszmán Birodalom pedig végső csapást mért a délvidékre. A Temesközt 1375-ben, a Szerémséget 1390 tavaszán érte az első török támadás. Ettől kezdve a Délvidék állandó veszélynek lett kitéve, a kisebb portyák rendszeresek lettek. A Temesközt magyar lakosai nagy arányban elhagyták, a Szerémség egy darabig még kitartott. A déli kapu bezárult, ezen a vidéken védekezésre kellett berendezkedni.
b) Etnikai-vallási változások
A délvidéki kereskedelem a 13. századig előtt igen érdekes etnikai viszonyokkal párosulhatott. Minden jel szerint a kereskedelem jórészt a mohamedán izmaelitáknak (vagy böszörmények, illetve latinosabban szaracénok) a kezében volt, akik legnagyobb számban a Szerémségben telepedtek meg a Magyar Királyságban. A görög Ioannes Kinnamos is leírta, hogy II.Géza a bizánci császárral való békekötés alkalmával, az új hódításaira a Szerémségből telepített át kereskedelmi tevékenységük mellett hadi szolgáltatásokat is végező izmaelitákat. Abu Abdalláh al-Idríszi (1099-1165) híres arab térképész Magyarország leírásánál Keve, Bács, Temesvár, Csanád és Csongrád, tehát déli, dél-alföldi városokról áradozik a szokásos keleti túlzásokkal. Ő nagy valószínűséggel nem járt se Kelet- se Közép-Európában. A magyarországi híreket olasz kereskedők hozhatták neki. Leírása alapján Kristó Gyula megállapította, hogy ezek a városok nem nyugati jellegűek voltak, hanem keleties "bazárvárosok". A 13.századi vallási türelmetlensége, és nagy gazdasági-társadalmi fordulatai után az izmaeliták eltűnnek a magyar történelemből, a Szerémségből sem tudjuk őket a továbbiakban kimutatni. Bővebben a bevezetésben olvashatunk az izmaeliták történetéről.
- Az ortodoxok
A földrajzi nevek vizsgálata lapján egyértelmű, hogy a Délvidék, különösen annak déli pereme a kora középkorban is számottevő szláv lakossággal rendelkezhetett- Ugyanakkor a délszlávok számarányának a megbecslése a források hiánya miatt nagyon nehéz. A szerb és horvát megkülönböztetés csak vallási alapon lehetséges, mert a nyelvi átmenet a horvátok és a szerbek között folyamatos: minden szomszéd falu érti a másikat. A szerbek Bizánci hatásra ortodox vallásúak voltak, a horvátok katolikusok. A horvátokkal külön már foglalkoztam. Ugyancsak ortodox vallásúak voltak a Krassó és Temes hegyvidéki részén a 13.században megjelenő vlachok, ma románoknak nevezzük őket. Az ortodox egyházak a Magyar Királyság területén a latin püspökség joghatósága alá tartoztak. A szerb történészek szerint az elnyomás egyik formája volt, és ezt joggal gondolják így. Imre király (1196-1204) kísérletet tett arra, hogy a görög szertartásúak számára külön püspökséget szervezzen, de ez nem valósult meg a pápa más irányú szándéka miatt. A középkori során mindössze öt tisztán ortodox, tehát a magyar katolikus püspökségektől független kolostorról van tudomásunk, ezek közül egy, szávaszentdemeteri esik a vizsgált területünkre. A hazai ortodox kolostorok közül ez szűnt meg utoljára. VI.Kelemen pápa 1344-ben intézkedik, hogy a tíz éve elhunyt görög apát után bencés szerzeteseket telepítsenek ide. A Szent Demeter mellett a Szerémség számos más korai kolostorát is ortodoxnak vélik a szerb történészek, különösen azokat, amelyeknél a korai időkből nem áll forrás annak megállapítására, hogy melyik szerzetesrendhez tartozhatott. III. Ince pápa rendelkezései a 13. század elején szinte az eretnekséggel azonos kategóriába sorolták az ortodoxokat, és a bogumil vagy később a huszita eretnekek megtérítéséhez hasonló missziós feladatnak tekintették a görögkeletiek átkeresztelését. Ezzel a feladattal a kalocsai-bácsi érsekséget bízta meg. A pápai követek és az eretnekek megtérítésén fáradozó szerzetesek (pl. Kapisztrán János, Marchiai Jakab) a szerb despotákkal való együttműködés előfeltételének tekintették azok római katolikus megtérésüket is, ami komoly konfliktusokat eredményezett politikai téren.
A 15. századtól megfigyelhető egy erőteljes népességvándorlás. A török állandó zaklatása miatt először a temesközi magyarok, jóval később a szerémségiek költöztek el. Helyükre ortodox szerbek érkeztek tömegesen. Ekkor jelentek meg a ma is álló szerb kolostorok, miközben egyre több katolikus rendház szűnt meg. A korábbi nemzetiségi arányok felbomlása hamarosan feszültséget okozott a Délvidéken. Nemzetiségi ellentétek is érlelték az 1526-1527-ben létező Cserni Jován-féle délvidéki szerb államot, amely Szegedtől Újvidékig illetve Dunától a Maros völgyéig terült el. Ebben ma egészen mást látnak a szerb történészek, mint a magyarok. Legpontosabban talán Szakály Ferenc fogalmazta meg a délvidéki szerb állam lényegét: " Jován hada a törökellenes határvédelem fontos eszközéből hovatovább önálló hatalmi tényezővé, majd a (Ferdinánd és János király közti) pártküzdelmek eszközévé degradálódott."
- Latinok
Érdekes adalék az is hogy a vidék latin népessége is viszonylag korán eltűnt a Délvidékről, pedig jelentős számukat mutatja, hogy a bizánciak Frankföldnek nevezték a Szerémséget. Valószínűleg már a 13.század során megfogyatkozott a számuk, pedig őket hátrányos megkülönböztetés soha nem érte. Mindez azt a gyanút támasztja alá, hogy a tatárjárás önmagában is átrendezte a vidéket, amelyet aztán a törökök megjelenése tett teljessé.
A latinok eltűnését jól szemléltethetjük Nagyolaszi település történetével. Karácsony János híres rendtörténete szerint még a 11. század közepén a Lüttich (ma Liege) környékén kitört nagy éhínség miatt számos francia-olasz(?) hagyta el hazáját és Magyarországba költözött. Királyaink ezek egy részét a Szerémségbe telepítették. Legfontosabb városuk Tarcal-hegység (korabeli források szerint a "Franok hegye" ) déli lábánál fekvő a beszédes nevű Nagyolasz, eredeti nevén Frankavilla volt. 1096-ban már jelentékeny helységként említik. 1162-ben Milánó vidékéről olaszok is költöztek ide. Sokat mond az, hogy a tatárjárás előtt a már meglévő bencés kolostor mellé domonkos és ferences kolostora is települ. A középkor végén mégsem találjuk már a a jelentősebb települések listájában. Az 1390-es török betörés után a ferencesek, bencések elhagyják, domonkos kolostoráról még hamarabb megszűnnek az adatok. Ma is csak egy jelentéktelen szerb falu.
4. A Délvidék gazdasága
a) Nyugat és kelet
Mint a bevezetőben már említettük, a Szerémség a Dél-Dunántúl és Szlavónia után a királyság leggazdagabb, legsűrűbben lakott megyéi voltak a középkor végén, míg a Temesközről ez csak a 13. századig volt elmondható. A nagy különbség részint földrajzi adottságokkal is magyarázható. Keve, Torontál és Temes megyékben a Bega és a Temes folyók hatalmas mocsarakat tápláltak. A megye északi területein lévő füves pusztaságokon még egy kun terület is helyet kapott. A Krassó és Temes vármegye déli részén a Kárpátok déli, ritkán lakott vonulatai húzódtak már. Így amikor a 13. századtól a déli kereskedelem összeomlott, a Temesköz gazdasági alap nélkül maradt. Ezzel szemben Bács termékeny földjéről volt híres a középkorban is. A Szerémség pedig bortermelő vidék volt, a legjelentősebb az országban.b) A szőlő- és bortermelés
A Magyar Királyság legsűrűbben lakott, legfejlettebb vidékei a
bortermelő vidékek voltak. A bornak a kivitelben is fontos szerepe volt,
bár nem annyi, mint a nemesfémnek, vagy az élőállatnak. Nemzetközileg a
húzóágazat a textilipar volt, ebben csak a Szepesség és a Királyföld
volt némileg jelentős, de a Magyar Királyság textilipari termékekből is
behozatalra szorult.
A magyarok a szőlőművelés legarchaikusabb módozatát ismerték csak, az
ún. ligetes művelést, amikor egy természetben talált tövet kezdtek el
gondozni. Ez a módszer nyilván nem bizonyult versenyképesnek az alacsony
művelésű, karózott tőkével szemben, amit főként olasz, francia, német
szőlészek honosítottak meg.
A jólét és a bortermelés kapcsolat két okra vezethető vissza. A
triviálisabb ok az, hogy az előállított termékre, a borra, az egész
középkor során hatalmas igény mutatkozott. Ebben az időszakban az
emberek mindennapi
italként inkább bort fogyasztottak, mivel a víz a köztisztasági
állapotok miatt gyakran ihatatlan volt. A városokban gyakran egymás
közvetlen közelében tárták fel a régészek a kutakat és az
emésztőgödröket. Érthető
tehát, hogy a korban főként városi emberek, ha tehették, bort ittak víz
helyett. A bor előállítása - a sörrel ellentétben- nem igényelt vizet,
másrészt a bor sokkal hosszabb szavatossági idővel rendelkezett. E
tényezőknek köszönhetően a
középkorban fizetőeszközként is szolgált, a városok pedig
mindent megtettek annak érdekében, hogy borhoz jussanak. Így a városok
mellett, ha lehetett, szőlőt termeltek (Pécs, Buda, Sopron, Eger). Ha ez
nem volt megoldható, távolabbi hegyeken szereztek ültetvényt a
városiak. (Pl. a kassaiak a Hegyalján, szegediek a Szerémségben és a
Ménesi-dombokon.)
A másik tényező ami vezető ágazattá tette a bortermelést az volt, hogy a
szőlőművelés és a bortermelés komoly szaktudást igénylő, önmagában már
hierarchikus struktúrát létrehozó, sajátos jogi helyzetű gazdálkodás
volt, ami jelentősen különbözött a hagyományos feudális gazdálkodástól.
A 13. századtól ugyanis a szőlőbirtoklás új formája terjedt el. A
földesúri tulajdon álcája mögött létrejött a polgári tulajdonhoz közel
álló birtoklási forma, az örökbérlet. A saját, vagy az idegen földesúr
földjén szerzett szőlővel birtokosa egyénileg rendelkezett: eladhatta
azt, végrendelkezhetett róla. Az örökbérlet csak akkor szűnt meg, ha a
szőlőbirtokos valamilyen okból felhagyott a műveléssel. A korban különös
volt az is, hogy a különböző társadalmi helyzetű csoportok (nemesek,
egyházi személyek, városi és mezővárosi polgárok, jobbágyok), számára
egy-egy szőlőhegyen lényegében azonos feltételrendszer, a hegyjog
biztosította a szőlőművelést és a bortermelést. Mivel a szőlőkkel (a
földdel szemben) szabadon lehetett kereskedni, ezért a szőlőtermesztés
mágnesként vonzotta magához a tőkét. A módosabb polgárok, kereskedők, de
még vagyonra szert tevő jobbágyok is befektettek bortermelésbe, ami így
a kereslet folyamatossága mellett nagy üzlet lett, ami a bortermelő
vidékek gazdagodását is eredményezte.
A Szerémségben a rómaiak idején már jelentős bortermelés folyt. Sőt, az itteni egyik ősfajtáról, a Purcsinról a
modern genetikai kutatások kiderítették, hogy római eredettel
rendelkezik. Ezután komoly történészi kérdésként vetődik fel, hogy van
folytonosság az antik kor szőlőtermelésétől egészen középkorig? Eddig
ugyanis a teljes Kárpát-medencét tekintve egyetlen egy esetben sem
sikerült kimutatni, hogy valamilyen antik hagyomány átvészelte volna
hunok betörése és a magyarok megtelepedése közti zavaros fél évezredet.
Valószínűleg a szerémségi borkultúra feltámadásában itt is (akárcsak
pl. Baranyában, Somogyban, vagy a Hegyalján) a vidékre telepített
latinoknak van nagy jelentősége, de a Purcsin esetleg arra is utalhat,
hogy a honfoglaláskor már itt élő szerbek is termeltek szőlőt és bort. Mint láttuk, Nagyolasziba a 11. század
közepén érkeznek az első hospesek Liége környékéről. (A kora középkorban
Liége környéke még szőlőtermelő vidéknek számított.) Majd 1162-ben
Milánó környékéről jön a telepesek új hulláma. 1096-ban, az első
keresztes hadjáratok idején feljegyzik, hogy Zimony várában nagy mennyiségű,
vélhetően a környékről, azaz a Szerémségből származó bort halmoztak fel
a a hadak számára. Két 12. század végén kelt birtokösszeírásban is
feljegyzik már a szőlőket: Nagyolaszi újlatin telepeseinél, és a
szávaszentdemeteri ortodox monostornál. 1234-ben a francia
kapcsolatok erősítéseként IV. Béla a champagne-i Troisfontaines-ből érkező
szerzetesekkel megalapítja a bélakúti ciszterci apátságot a mai
Pétervárad (Újvidék) helyén, gazdag javadalmakkal ellátva. Az
elkövetkező évszázadban az apátság jövedelmei kimagaslóak lesznek, amit a
szerémségi bor kereskedelme révén ér el. 1288-tól már kétszer annyi
vámot szedtek a szerémi bor hordója után Esztergomban, mint más borok
után, így arra következtethetünk, hogy az itteni bor sokkal jobb
minőségűek és drágább lehetett. Az 1330 körüli a pápai tizedjegyzékek
arról tanúskodtak, hogy a szerémi települések tehetősek voltak, minden
bizonnyal a boruk, és a borokból befolyt jövedelmük miatt. A 15-16.
századból minden forrásunk egybehangzóan állította, hogy a szerémségi
borok a legjobbak. (Pl. Antonio Bonfini, Galeotto Marzio, Brodarics
István, II. Ulászló, Oláh Miklós) Külön érdemes kiemelni a kor jeles
humanaistájának, Hagymási Bálint "Művecske a bor meg a víz dicséretéről és kárhoztatásáról" című 1517-ben keletkezett művének pár sorát:
A fürtök versenyén eléd nem állhat
fölényes arccal Lesbos édes fürtje,
Szicíliánk is csak tenéked adná
biztos a nyertesnek kijáró pálmát.
De mit tovább a latiumi borral
mérjünk bár szigorral, a jó szerémi
versenyre kel, dicsérik is mindenhol
a nektárízről illatos nedűjét”
(Takáts Gyula fordítása)
A szerémségi borok magasabb minőségére a forrásokban három dolog utal:
1. A középkori Magyarországon a szerémségiek kivételével, a boroknak nem volt karakteres színük. A különböző vörös és fehér szőlőket egybeszüretelték, majd a kitaposás után a mustot a hordókban érlelték. Így a színüket a mai fogalmaink szerint egy változó árnyalatú rozénak vélhetjük. A szerémségi borokat azonban markánsan elkülönítették vörösre és fehérre.
2. A középkori borok ízének jellemzésére forrásainkban általában a savanyú jelzőt használták, a szerémségieknél azonban az édes dominált, valószínűleg a Tokajban kifejlesztett aszúsításnak itt vannak a gyökerei, hiszen itt is olvashatunk "mazsolaborról." A magas cukortartalmú bor a szállítás viszontagságai közt hajlamos volt az utóerjedésre is. Ezt a magas minőségi követelmények érdekében úgy akadályozták meg, hogy a bort ólompalackokba tették, az ólom akkoriban még nem ismert mérgező hatása ugyanis a mikrobákat is elölte.
3. A középkori borok közül csak a szerémségiről vannak adataink arra, hogy akár ezer kilométernél is hosszabb, hónapokig tartó viszontagságos szállítást is kibírt volna. Ez csak minőségi, magas alkoholtartalmú boroknál képzelhető el.
1. A középkori Magyarországon a szerémségiek kivételével, a boroknak nem volt karakteres színük. A különböző vörös és fehér szőlőket egybeszüretelték, majd a kitaposás után a mustot a hordókban érlelték. Így a színüket a mai fogalmaink szerint egy változó árnyalatú rozénak vélhetjük. A szerémségi borokat azonban markánsan elkülönítették vörösre és fehérre.
2. A középkori borok ízének jellemzésére forrásainkban általában a savanyú jelzőt használták, a szerémségieknél azonban az édes dominált, valószínűleg a Tokajban kifejlesztett aszúsításnak itt vannak a gyökerei, hiszen itt is olvashatunk "mazsolaborról." A magas cukortartalmú bor a szállítás viszontagságai közt hajlamos volt az utóerjedésre is. Ezt a magas minőségi követelmények érdekében úgy akadályozták meg, hogy a bort ólompalackokba tették, az ólom akkoriban még nem ismert mérgező hatása ugyanis a mikrobákat is elölte.
3. A középkori borok közül csak a szerémségiről vannak adataink arra, hogy akár ezer kilométernél is hosszabb, hónapokig tartó viszontagságos szállítást is kibírt volna. Ez csak minőségi, magas alkoholtartalmú boroknál képzelhető el.
A
szerémségi borok kereskedelmére a 13. századtól vannak adataink. A
magas szállítási költségek miatt azokra a területekre volt érdemes
szállítani, ahol nem termeltek kellő mennyiségű és minőségű bort, és jó
útvonalak álltak rendelkezésre. Így a cseh, az észak-német, és a
lengyel piac jöhetett szóba. Csehország felé a 13. század elején történt
még szállítás a Szerémségből, de aztán a megerősödő soproni és
pozsonyi bortermelők átvették az ebbe az irányba tartó borkereskedelem
monopóliumát. Erdélyben inkább csak a főurak itták, a helyben termelt
küküllői és a közelebbi ménesi borokkal ára miatt nem tudott
konkurálni. A szerémségi bor kereskedelme tehát Közép-Magyarország és a
Felvidék felé irányult. Az itteni bor kereskedelme a helyi kereskedőket
kiszorítva két nagy érdekcsoport kezébe került: a szegediekébe és
pestiekébe. Rajtuk kívül azonban számos más város és mezőváros
polgárának volt itt szőlője, mert egész egyszerűen nagyszerű pénzügyi
befektetésnek bizonyult az itteni szőlővásárlás. A budaiak inkább a
Szerémség nyugati részén birtokoltak szőlőket. Újlak volt a kereskedelmi
központjuk. A szegediek inkább a Szerémség keleti részén termeltek
bort, és így Karom (a későbbi Karlóca) volt a fő központjuk. Mind a
pest-budaiak, mind a szegediek vízi úton, a Dunán illetve a Tiszán
szállították a bort Pest-Budáig, illetve (Tisza)lucig. Az árral
szembeni szállítás azonban a megfelelő vontatóutak híján nehézkes és
lassú volt, amit még a szerémségi bor is megsínylett, ezért az igazi
minőségre vágyó főurak a drágább szekeres szállítást többletköltségét is
kifizették. A szerémségi bor a felvidéki városok körében is sikeresen
konkurált a tokaj-hegyaljai borokkal. Így nem csak fogyasztották, hanem
főként a bártfai, kassai, eperjesi kereskedők Krakkóig is eljuttatták.
Sőt Mátyás király idején a krakkói kereskedők már mélyen bejöttek az
országba is a borért, ami a szegediek hasznát veszélyeztette, perükben a
királynak kellett igazságot szolgáltatni. Ekkor a szegedieknek kedvezve
Mátyás azt is megengedte, hogy Kassán borkimérést nyissanak. A
Krakkóig eljutott bort a kereskedők a Német Lovagrend területére, a
Baltikumig is tovébbvitték, több mint 1500 km-re termőhelyétől. A jól
jövedelmező krakkói kereskedésbe a pestiek is beszálltak. A Pest-Budáig
elhozott bort a Duna-Vág- Dunajec vonalon vitték Krakkóba, minimálisra
csökkentve a szekéren való drága szállítási költségét. A kereskedés
fontosságára egy érdekes adalék Szeged és Zenta 1475-ös konfliktusa is.
A szegediek nehezményezték, hogy a zentaiak a tiszai réven vámot
szedtek azoktól a szegedi polgároktól, akiknek Szerémségben voltak
szőlőbirtokaik. Szeged szabad királyi város volt, így polgárai
vámmentséget élvezhettek az egész ország területén. Az elkövetett
jogsértések miatt a szegediek elfoglalták a várost, s több hónapon át
megszállva tartották. A konfliktusoknak ecsedi Báthory István
országbíró vetett véget egy kétoldali megállapodással: a szegediek
elismertek bizonyos vámfizetési kötelezettséget, míg a zentaiak
lényegesen mérsékelték a vámtarifát.
A
szerémségi bortermelés fontosságát mutatja az is, hogy az 1390-től
elharapódzó török beütések ellenére megérte a kockázatot, így az
itteniek továbbra is művelték a szőlőtőkéket. A fordulatot Nándorfehérvár 1521-es eleste jelentette. Ettől
kezdve érzékelhető az itteni bortermelés és kereskedelem hanyatlása.
Állandó lett a katonai jelenlét mindkét fél részéről a vidéken. Tomori
Pál, a délvidék kapitánya még arról panaszkodik, hogy a kevés zsold
miatt a naszádosai a szőlőkben napszámoskodnak, tehát tovább folyt a
szőlőtermelés is. 1526-ban a törökök elfoglalják, megszállják a Szerémséget. Szapolyai János mint hűbéres visszakérte a területet a
szultántól, természetesen eredménytelenül. Ha csökkenő mértékben is, de
még 1528-40 közt is feljegyzik a szerémségi borok vámtételeit.
Fokozatosan azonban a tolna-baranyai és a hegyaljai borok veszik át a
szőlő és bortermelésben a vezető helyett. A közvélekedéssel ellentétben
azonban ki kell emelni, hogy a 16. száza végéig a tolna-baranyai bor
forgalma kétszerese volt a hegyaljainak, mint azt Szakály Ferenc
kimutatta, sőt arra is rámutatott, hogy az ekkortól elhíresülő baranyai
bor javát Tolna déli részén a szekszárdi dombok környékén termelték.A szerémségi boros gazdák fokozatosan elvándoroltak, magukkal víve a legfontosabb szőlőfajtákat, és a borkultúrát is. Így tűnik fel a Hegyalján a Purcsin, és a belőle nemesített Szerémi zöld, valamint a ma is nagy mennyiségben termelt Furmint, ami nevében hordozza a Szerémség latin nevét, a Sirmiumot. Mint utaltunk már rá, az aszúsítás hagyománya is innen érkezik.
c) Települések
Pozsega, Valkó és Szerém megye a szomszédos szlavón területekkel, valamint Tolna-Baranyával rokonságot mutat azon a téren, hogy itt is népes falvak és mezővárosok sokasága adta a fejlettség hátterét, de igazi városi centruma nem volt a vidéknek. A fő kereskedelmi útnak számító Duna mentén és a bortermelő Tarcal-hegység környékén csak úgy sorjáztak a jelentős mezővárosok: A valkói Újlak, majd Dombó, Kamonc, Karom, Bélakút, Szalánkemén a szerémségi, Bács, Szond, Futak, Marót, és Titel a bácskai oldalon. A Szerémségben jelentősebb településnek számított még Szávaszentdemeter, Szentgergely és a már említett Nagyolaszi. A középkor végére Újak jelentős várossá nőtte ki magát, a környék legfontosabb központja lett, de pl. nem volt Péccsel összemérhető. A Temesközben jóval ritkábban helyezkedtek el a mezővárosok. A Duna menti Keve és Haram a középkor végére már csak árnyéka volt önmagának. A térség igazi centrum Temesvár volt, amit kapcsolatai legalább annyira kötnek az Alföldhöz, mint a Délvidékhez. A vidék másik jelentős települését is a Temes völgyében találjuk, a hegységek és az Alföld találkozásánál. Ez Karánsebes.5. Egyházi viszonyok
a) Püspökségek, eretnekek
Ezekre a feladatokra több püspökséget is létrehoztak itt. Tartósnak bizonyult a boszniai és szerémi püspökség, rövid életű lett a nándorfehérvári és a szörényi. A 13. században létrehozott két új állandósult püspökség nem volt túl szerencsés. A székhelyük is változott (Diakóvár a boszniai, Kő/Bátmonostor ill. Szenternye a szeréminél, utóbbi két központúként is működött.) Jövedelmi viszonyaik - a biztató indulás után- megroppantak, és a 15. századra a két utolsó helyet foglalták el a püspökségek rangsorában, annak ellenére, hogy a Szerémség kifejezetten gazdag vidéknek számított. A püspökségek alapítása mellett a térítésben jeleskedő szerzetesrendek letelepítése is fontos feladat volt, elsőként a domonkosok jelentek meg, majd szerepüket átvették a ferencesek.
Péter bolgár cár (927-968) idején létrejött bogumil eretnek szekta a 11. századra elérte a Magyar Királyságot. Sokak szerint Szent Gellért Deliberatio-ja kimondottan a bogumil eretnekséggel száll vitába, tehát a csanádi püspökségben ekkor már problémát okozott. A Magyar Királyság területén azonban nem tudott gyökeret verni, de nagyon jelentős szerepet játszott a 10-15. századi Boszniában, és nagy hatást gyakorolt a katharokra és a valdensekre is. Így a Szentszék egyre növekvő aggodalommal figyelte széleskörű elterjedésüket a Balkánon. A szívós próbálkozások dacára bogumileket a katolikus egyháznak végül nem sikerült megtérítenie, az iszlámnak viszont igen. A bosnyák mohamedánok lényegében az egykori bogumilek közül kerültek ki.
A csehországi megjelenést követően nagyon hamar elterjedt a huszita mozgalom a Délvidéken. A zágrábi, a szerémi és a boszniai püspökség területén voltak első magyar hívei, majd futótűzként terjedt tovább a pécsi, bács-kalocsai, csanádi és erdélyi egyházmegyék területére, és persze Moldvába, ahová a csángó magyarok közt letelepedve viszonylagos nyugalmat találtak Husz János elüldözött követői. 1418-tól a pápa már legátust küldött a Délvidékre, de igazán hatásosnak a ferences Marchiai Jakab fellépése bizonyult, aki 1432-1439 közt erőszakos eszközöktől, sőt a máglyától sem visszariadva, sokakat visszatérített a római katolikus egyházba.
b) Szerzetesrendek, prépostságok
Vidékünkön is a bencés rend jelent meg először, de nem királyi alapítású, nagy és jelentős monostorokkal, hanem magánalapítású, szerényebbekkel. A kolostorok sűrűségével a Szerémség és Bács tűnik ki. Szerémben hét kolostor állt közel egymáshoz. Feltételezhetően ezek mind bencések voltak.A legkorábbinak a dombói tűnik, de ez is stíluskritikai alapon, a forrásokban ez is csak a 13. században jelent meg. Bánmonostor 12. század közepére tehető alapításától eltekintve a szerémségi monostorokról írásos adataink csak a 13.
századból maradtak ránk.
A cisztereknek a vidéken egy jelentős, királyi alapítású monostora volt, a péterváradi(bélakúti) IV. Béla alapította a édesanyja, a merénylet következtében elhunyt Gertrudis királyné lelki üdvéért 1233-ban. A szerémségi bor kereskedésében való szerepe miatt a középkori Magyar Királyság egyik legnagyobb jövedelmű apátsága lett. Az 1498-as országgyűlés hat kolostort - nyilván a leggazdagabbakat- kötelezett bandérium felállítására, Pétervárad az egyetlen ciszterci, és az egyetlen délvidéki volt ezek között.
A királyi alapítású korai egyházi intézményeket a titeli prépostság képviseli vidékünkön. A középkor végén kiemelkedően jövedelmezett ez a prépostság, 4000 aranyforinttal több püspökségnél is nagyobb bevételt hozott. Nem véletlenül találunk olyan befolyásos embereket a prépostság élén mit Janus Pannonius vagy Bakócz Tamás. Ez a prépostság nyomtalanul eltűnt.
A koldulórendek közül elsőként a domonkosok jelentek meg, majd egyfajta vetélkedés indult meg a ferences renddel. XXII. János pápa 1327-ben lényegében hivatalosan ferences missziós területté nyilvánította Boszniát, innen kezdve a domonkosok kiszorultak a területről. A ferences kolostorok területi megoszlás is olyan volt, mint a bencéseknél: sűrű nyugaton, ritkásabb keleten. Két kolostoruk emelkedett ki: a bácsi és az újlaki.6. A vidék emlékeinek pusztulása
A Délvidék középkori emlékanyaga rendkívül szegényes, a pusztulás mértéke még a Dél-Dunántúlon is túltesz. A Temesközben például nem csak a középkori emlékanyag semmisült meg, hanem a településszerkezet is. Alig egy-két középkori templom maradt meg, kicsivel több vár, bár a török kiűzése után, hatalmas 18.századi erődök épültek a középkori várak egy részének a helyén.
Képek:
1. A Délvidék legfontosabb városai
Bács, (Bács vm.) Бач : A vár és a város. (Fotó: SorsBona,A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, Wikipedia) A kora Árpád-kor déli irányba menő kereskedelmi útvonalak mentén jelentős városok alakultak ki, Bács is ilyen volt, ami azonban a 13. századi átrendeződések során sem vesztette el jelentőségét. Bács Szt. László alatt érseki központ is lett, ezzel is növelve a felértékelődött Délvidék súlyát. Vagy száz évig ez lett a székhelye az érsekségnek. A 12. század legvégén Saul érsek költözött először vissza Kalocsára. 1266-ban az addig zavaros jogállású kalocsai és bácsi érsekséget egyesítették, bácsi székhellyel. Így az érsekség visszaköltözött Bácsba és csak Nándorfehérvár 1521-es elestével ment vissza ismét Kalocsára. Bács jelentős hely volt. Kubinyi harmadrendűnek sorolta, de ezek listáját vezeti, tehát összességében a középkor végén az ország 30 legjelentősebb városa közé tartozhatott. .Megyei sedria és hiteleshely volt itt. Jelentőségét mutatja, hogy 1501 és 1518. országgyűlést is tartottak itt. Sókamarai székhely volt,ispotállyal is rendelkezett. A képen a Bácsi várat látjuk, ami az érseki városrész központi része volt. Mai alakjában 15. századi. A vár mögött a Szent Pál plébániatemplom áll. A kép csalóka, a templom vagy fél kilométerre van a vártól. Ma is egy csatorna választja el attól a középkori szigettől, amin az érseki vár volt. A Szent Pál templom már a polgári városrészben állt, talán a középkori plébániatemplom volt a helyén. A kép jobb oldalán pedig a ferencesek templomának tornya látszik. |
Bács: A Nagyboldogasszony ferences kolostor Kép: CrniBombarder!!! - CC BY-SA 4.0, Wikipedia A kolostor a lapításának körülményei ismeretlenek, de stílusjegyek alapján a 13.században már állt. (Az interneten sok helyen említik, hogy a német lovagrendtől vették át, Jelentőségét mutatja, hogy 1360-ban 1378-ban és 1419-ben itt tartották a magyar rendtartomány káptalanját. A tornyot a 14. sz. végén építették. 1451-ben az újlaki kolostorból, amelyet az obszervánsok kaptak meg, a barátoknak ide kellett költözniük. 1526-ban a város ellenállt a Budáról hazatérő törököknek, ezért a kolostort is földúlták. A templomot a hódoltság idején mecsetté alakították., amiről a hajóban lévő mihráb mind a mai napig tanúskodik. A ferencesek templom a polgárváros szélén állhatott 2016-19 közt szépen restaurálták. Ekkor derült ki, hogy a középkorban a körülötte vizesárok volt, és egy kis erőddé alakították át. Így tehát a polgárvárosnak valószínűleg nem voltak külön falai, ami az alföldi városoknál megszokott. |
Bács: A külső vár Siljak nevezetű kaputornya Kép: By Mister No, CC BY 3.0,Wikipedia A Siljak az érseki város falának külső tornya volt. Az érseki város külön szigeten terült el, falak vették körbe, a mintegy 7 ha-os területen. Nem tudjuk hol állt a bácsi székesegyház. Talán itt valahol a szigeten, Mások a városi Szent Pál templom helyén keresik, amiben meglepő lenne, hogy ez érseki székesegyház a falakon kívül állt. |
Újlak (Valkó megye): Várfalak Kép: Roberta F., CC BY-SA 3.0, Wikipedia A Szerémség legjelentősebb városa a középkor végén Újlak volt. 1525-ben II.Lajos városi kiváltságokkal is ellátja, előtte is jelentős mezőváros volt, klasszikus példája a középkori Délvidék arisztokrata rezidenciáinak, akárcsak Bács vagy Siklós. A várfalak 7 hektáros területet kerítettek hadászatilag is jelentős falakkal. A falakon belül legalább három jelentős templom állt. A plébániatemplom, háromhajós 50 m hosszú, háromhajós templom lehetett. Ez mellett itt állt az ágostonosok Szt. Anna temploma, és ma is itt van a ferenceseké. Ezen kívül barokk kastélynak átépítve az Újlakiak egykori kastélya is itt van. A város jelentőségét mutatja, hogy a falakon kívül is volt egy plébániatemploma, és talán két ispotálya is. Mindezeket figyelme véve legalább 3. kategóriás kellett, hogy legyen a Kubinyi -féle kategóriákat tekintve. Búzás Gergely Siklóst, Bácsot emlegeti analógiának, Blazovich László is az ebbe a kategóriába tartozó Gyulához hasonlította. |
Újlak: Ferences templom By Roberta F., CC BY-SA 3.0, Wikipedia Az újalki Szűz Máriának szentelt templomot 1328-ban már említik, de a hagyományok szerint már a 13. században ferencesek éltek itt. A Kapisztrán Szent János- (Szűz Mária-)templomot 1906-ban teljesen felújították. A Hermán Bollé tervei alapján végrehajtott, neogótikus átalakítás során a templom csak a tömegét őrizte meg. Két címeres oszlopfő maradt meg, valamint a nagy hatalmú Újlaki Miklós (†1477) macsói bán, erdélyi vajda, bosnyák király és fia Lőrinc (†1524) országbíró középkori sírköve. Leghíresebb halottja még sem ők voltak, hanem Kapisztrán János volt, aki 1456-os nándorfehérvári diadal utáni pestisjárványban halt meg az itteni kolostorban, miután korábban Hunyadinak is megadta az utolsó kenetet. Újlaki Miklós 1458-ban a templomot kibővítette, hogy a nagyszámú zarándokot fogadni tudja, Kapisztrán szentté avatását is kezdeményezte, de az csak 1690-ben realizálódott. A templom keskeny, de hoszzú, csknem 50m. |
Keve (Keve vm.) : Az egykori vár csekély romjai Kép: Laslovarga - Saját munka, CC BY-SA 3.0, Wikipedia Mint láttuk, Idriszi a magyar városok felsorolásával Kevével kezdte a 11. században. Utána jött a nagy visszaesés, hiszen Keve keleties kereskedőváros volt, Ám 1392 táján újra éledezni kezd, mert délről menekülő szerbek benépesítik, és a maradék délvidéki kereskedelem egyik központjává teszik. Zsigmond király felmenti a vám és harmincad fizetésétől. 1397-ben már királyi sókamara hely. 1405-ben vásár jogot kap, ki 1428-ban pedig csaknem az összes városi szabadságjogot megkapja, amit Albert, V. László és Mátyás király több ízben megerősítik ezeket a privilégiumaikat. II. Ulászló királynak még mindig 300 forintot jövedelmezett, ami szerint fontos hadi és kereskedelmi pont volt az Al-Dunánál, annak ellenére, hogy a növekvő török nyomás miatt 1440 körül szerb lakosságának jelentős része még északabbra menekülve megalapítja Ráckevét. Ma egykori várának jelentéktelen romjai utalnak csak a középkorra. |
Karánsebes (Temes vm.): A ferences templom romja. Kép: Teacher cs - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0 ro, Wikipedia A középkori Karánsebesből se maradt meg szinte semmi. Pedig jelentős hely volt a Temes völgyében az alföld és a hegyvidék találkozásánál. Vára is volt, ami még az Első Katonai Felmérés is látszik, de városfalait ekkora lebontották már. (Lásd a bejegyzés alatti térképet.) Román esperességi székhely volt, ami utal arra, hogy a középkor végén a környéken, főleg a közeli hegyvidéken, már nagy számban éltek a románok. Officiolatus volt, azaz bizonyos vármegyei hivataloknak is helyt adott, itt volt a szörényi bán bírói széke. Főharmincad-hivatal és sókamara székhelye is volt, ezen kívül tizedkörzeti funkcióval is rendelkezett. |
Szond (Bács vm.) az Első Katonai felmérés térképén
Szond arra jó példa, hogy miként tud egy jelentős mezőváros szinte teljesen elenyészni. A középkori Szond helyén ma csak egy néhány házból álló puszta van, a község ma pár kilométerrel arrébb települt. A 18. század végén még eredeti helyén alakult újjá, egy a mocsarak közé benyúló földnyelven. Aztán általam ismeretlen okból - talán árvíz- arrébb költözött. Szond közepes városfunkciót ellátó mezőváros volt akárcsak Kőszeg vagy Ozora. Officiolatus volt, azaz bizonyos vármegyei hivataloknak is helyt adott , ezen kívül sókamara működött itt, és tizedközpont is volt. Koldulórendről nem tudunk, de volt ispotálya, legalább egy céhe (varga) és néhány nyugati egyetemet megjárt diákja.
2. Várak a Délvidéken
Nándorfehérvár: A Zindan-kapu a Keleti Alsóvárosban Hunyadi kormányzósága idején épült két rondellával őrzött városkapu. Mai neve ennek is török eredetű, börtönt jelent. |
Nándorfehérvár: A Ne bojše-torony.
Az 1460-as években épült az Alsó Város és a kikötő védelmére. Ágyuállások sorával rendlkezett. |
Szörényvár (Turnu-Severin) romjai Készítette: Leontin l - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, wikipedia
A Szörényi bánságot is IV. Béla király hozta létre. Ennek legfontosabb települése volt Szörényvár, amelynek két vára is volt. A képen a második, az újabb romjait látjuk. A Szörény bánság első fontos feladat a Kárpátok külső oldalán lévő pogány vagy iszlám kunok megtérítése volt. A tatárjárás előtt ezt főleg domonkos szerzetesek végezték, kevés sikerrel. A tatárjárás után újjáépült bánságnak az új feladata a Havasalfölddel szembeni poziciószerzés volt, Ez is változó sikerrel járt. Szörényvárat Károly Róbert elvesztette, és azt csak 1419-ben Zsigmondnak sikerült visszaszereznie.
1439-ben a szörényi bán Hunyadi János lett, ezzel indult fantasztikus karrierje. Ennek hatására
Szörény vára is betagolódott az al-dunai végvárrendszerbe, és 1524-ig tudott ellenállni a törököknek.
|
3. Püspökségek, templomok, kolostorok
Szávaszentdemeter, (Сремска Митровица) Kőtár: Római szarkofág Kép: Ванилица / CC BY-SA 4.0 wikipedia Szávaszentdemeter -némi túlzással- a 4. századtól csak lejtmenetben volt. A Tetrarchia idején a Római Birodalom négy legfőbb városa közt volt még. A magyar államalapítás korában Bizánchoz tartozott, jelenetős város volt, egyházi központ. A 12.század végétől a Magyar Királyság része lett. Ortodox kolostora 1334-ig állta sarat. Az 1229-ben alapított Szerémi Püspökség kezdetben a kői (bátmonostori) bencés kolostor helyén működött, a tatárjárás után költözött a városba, vagy pontosabban annak közelébe. Az ókori Sirmium területén ugyanis két település jött létre, két kora keresztény templomának nevét örökölve: Szent Demeter ás Szent Irén. Ez utóbbiból lett Szenternye, ahová a püspökség áttelepült. Ma már azonban a Szávának az a szigete sincs meg, ahol a székesegyház egykoron állhatott. A 13. század végén azonban még mindkettő jelentős település lehetett, mert mindkettőben létesült ferences kolostor is. Középkori emléke szinte semmi nem maradt Szávaszentdemeternek, leszámítva a nemrégiben feltárt ferences kolostorát, ahol a falakon még bizáncias stílusú falképtöredékek is előkerültek. Aki ma ide jön, az csak a nagyszerű római múlt töredékeit láthatja. |
Diakóvár (Đakovo) Valkó vm.: A mai székesegyház a középkori várfal részletével. Kép: Davor Devicic videojából. Forrás: youtbe A boszniai püspökség végleges székhelye a Valkó megyei Diakovó lett. A középkori székesegyházból azonban itt sem maradt fenn semmi. A középkori püspökvár egy rövid falszakasza azonban átvészelte a nehéz időket, és ma is áll. Mellette álló historizáló székesegyház a 19. század végéről származik. |
Az aracsi (Арач)(Torontál vm.) pusztatemplom Kép: By Gstamenko - Own work, CC BY-SA 3.0,wikipedia A Délvidék legjelentősebb fennmaradt román kori emléke ez a 13.század elején épül, Szent Mihálynak szentelt egykori bencés apátság. Aracs a Délvidék viszonylag gazdag apátságai közé tartozott. Építészetileg rendkívül igényes kialakítású templom volt, de kicsivel elmaradt méretben a legismertebb bencés templomok mögött. A 14. században a ferencesek vették át. Aracs mezővárosként volt említve a 15. század elejétől, de nem tartozott a jelentősebbek közé. |
Bizánci bronz ikon Dombóról. (Раковац) (Szerém vm.) kép:- Museum of Vojvodina, CC BY-SA 3.0 rs, Wikipedia Dombó Aracsnál mindenképpen jelentősebb hely lehetett. A pápai tizedjegyzékben az itteni apátnak több adót kellett fizetnie, mint a tihanyinak. Korábbi is Aracsnál, szalagfonatos, palmettás faragványai alapján a 12. században épült, rendkívül magas művészeti színvonalon. 30m feletti hossza, altemploma mind arra utalnak, hogy rendkívül jelentős kolostor volt. A 14-15. század során az itteni apátot Pécsvárad, Pannonhalma élére is kinevezték, ami szintén elismertségére utal. Az ikonlelet révén a szerb- magyar művészettörténeti vitára utalhatunk. A szerb történészek szerint ugyanis kezdetben bizánci hatású ortodox kolostor volt, amit a 13. században átvettek a bencések, az ortodoxok elnyomásának jegyében. A magyar történészek ezt a véleményt nem osztják. |
Gotó (Kutjevo) (Pozsega vm.): Ciszterci apátság
Kép: Dalibor Ribičić - Own work, CC BY-SA 4.0, WikipediaA Délvidék másik ciszterci kolostorába Zirc 1232-ben küldött konventet apátság benépesítésére. Latin neve Honesta Vallis= (Tisztesvölgy) volt. A kolostor életéről keveset tudunk. Annyi bizonyos, hogy a középkorban Pozsega havasa ma Papuk néven ismert hegység lábánál elterülő völgyben az apátság mellett a középkor végére kisebb mezőváros fejlődött ki. Az apátság 1529-ig fennállt, akkor hagyták el az utolsó szerzetesek. A török kiűzése után a jezsuiták kapták meg az egykori birtokot, akik a középkori apátság átépítésével alakították ki új uradalmi központjukat. |
Marót (Моровић) Valkó vm. : R.k. templom By Ванилица - Own work, CC BY-SA 4.0, wikipedia Marót a középkorban fontos szerepet játszó Maróti család fészke volt, mezőváros várral. Ez a jelentős, de mégiscsak egy egyszerű középkori falusi templom minden bizonnyal nem a fő temploma volt a mezővárosnak, hiszen a Száva két mellékfolyójának összefolyásánál elterülő vár körül volt a város magja, ami ettől 1,5 km-re van. A templom így is nagy ritkaság, egyrészt egy katolikus sziget a környező ortodox templomok tengerében, másrészt a Délvidéken alig találunk ilyen jó állapotban fennmaradt középkori templomot. A templom stílusjegyei alapján a 13. század végén épült. |
Kisdárnóc (Brodski Drenovac) Pozsega vm: Szent Demeter temlpom A kis falusi templom a 14. század elejéről származik. Különlegessé nem csak az teszi, hogy a Délvidékről nagyon kevés középkori templom maradt fenn, hanem főként az, hogy a szentélyt védekezési célból, toronyszerűen megmagasították. Ilyen típust Erdélyben látunk, pl. ebbe a fajtába tartozik a nagybaromlaki templom is, de nyilván az sokkal impozánsabb. |
Meszicsi (Meszesfalui) Krassó vm. ortodox kolostor (Krassó vm.) Kép: Sara Tanasković - Saját munka, CC BY-SA 3.0, Wikipedia Mint ismeretes a középkori ortodox egyházak életében a kolostoroknak a nyugati kereszténységtől eltérő, annál fontosabb szerepe volt. Így a kolostorok elterjedésével tudjuk nyomon követni az ortodox szerbek térnyerését a Délvidéken. Mivel az ortodoxiában az államiság is más fogalom volt, mint Nyugaton, ezért az ortodoxok kiáramlásra hajlamosabb népcsoportokká váltak. Ez a nyilvánvaló történelmi helyzet mellett elősegítette a szerbek kiáramlását a Magyar Királyság felé. A szerb történészek a Délvidék ma is meglévő legrégibb kolostorának tartják ezt a kolostort. A hagyomány szerint 1225-ben építette egy Athosz-hegyről érkező szerzetes. Írásos nyomai azonban csak a 15. század végéről vannak, amikor a Szerbiából tömegesen kezdenek áttelepülni a menekültek a Magyar Királyság területére. |
Novo Hopovo kolostor- Манастир Ново Хопово Kép: Mickey Mystique - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0,Wikipedia A 15. században meginduló szerb vándorlási hullám hozza létre a Tarcal -hegység (Fruska Gora) szerb kolostorait is. Ma 16 maradt itt fenn a hegység környezetében, és szinte egy második Athosz-hegy sűrűségben sorjáznak itt ezek a gyönyörű kolostorok. Közülük az egyik legkorábbi, az első említése 1451-ből származik. A többség a 16. század közepén létesült. |
Irodalom:
A két dőlt betűs könyv kivételével csak internetes forrásokat volt módon felhasználni.Átfogó művek ide vonatkozó fejezetei, részei:
varak.hu : A délvidéki várakhoz
lexikon.katolikus.hu: A vidék egyházi viszonyaihoz estenként használható forrás
Csánki Dezső: Magyarország történelmi földrajza a Hunyadiak korában
Dr. Karácsonyi János: Szt. Ferencz rendjének története Magyarországon 1711-ig
en.wikipedia.org: Főként a szerb kolostorokra, és a szerb történeti álláspontkora vonatkozó irodalom
hu.wikipedia.org: Néhány, ma horvátországi területen lévő településhez kapcsolódó címszóhoz
Engel-Kristó-Kubinyi: Magyarország története 1301-1526
Kristó: Magyarország története 1301-ig
Átfogóbb, a vidékkel foglalkozó tanulmányok (A Dél-Alföldi évszázadok 13. kötetből):
Kristó Gyula: Dél-Alföld történeti helye a középkori Magyarországon
Koszta László: Dél-Magyarország egyházi topográfiája a középkorban
Gere László: Várak a Szerémségben
Adriana A. Rusu: Arad és Temes megye középkori erődítményei
A szerémségi borokról:
Marton Szabolcs: A szerémi szőlők édes nedűje (Élet és tudomány, 2017/9)
Gecsényi Lajos A középkori borok királya: a szerémi bor( História ,1998.)
Majdán János: A Szerémségi borvidék (Rubicon online )
Solymosi László: Szőlőművelés Magyarországon a középkorban (História 1998)
Szakály Ferenc: A Közép-Duna menti bortermelés fénykora (Dunatáj, 1979/2)
Szakály Ferenc: A törökök és a magyarországi borforgalom (História 1998)
Eretnekmozgalmakról:
Burány Sándor: Husziták a Szerémségben
Ternovácz Bálint: A bogumil eretnekség a Magyar Királyság déli területein a XI. században
Kiss Z.Géza: A nyugati reformáció „befogadásának" történeti és ideológiai előzményei a XIII-XV. századi Dél-Magyarországon, A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltár Évkönyve, 1992
Szávaszentdemeterről:
Rostás Tibor: Szávaszentdemeter és Kaporna 13. századi falképei
Újlakról:Diana Vuicevis Samarzija: A középkori Újlak és műemlékei
Búzás Gergely: Az újlaki Városi Múzeum középkori kőfaragványai
Nándorfehérvárról:
Cseh Valentin: Nándorfehérvár vára 1456-ban
Cseh Valentin: Nándorfehérvár őrsége és ellátása 1456-banTakács Miklós: Belgrád-Nándorfehérvár
Dombóról:
Nagy Sándor: Dombó
Nebojsa Stonojev: A dombói (Rakovac) Szent György-monostor szentélyrekesztőiNebojša Stanojev: A dombói Szent György monostor bizánci ikonjai
Mohamedánokról:
Czeglédy Károly: Az Árpád-kori mohamedánokról és neveikről
Szűcs Jenő: Két történeti példa az etnikai kisebbségek életképességéről
Ortodoxokról:Darkó Jenő: A görög szertartásúak története Magyarországon (1000-1792)
Nebojša Stanojev: A dombói Szent György monostor bizánci ikonjai
Moravcsik Gyula: Görög nyelvű monostorok Szent István idején
Egyéb részkérdésekről:
Engel Pál: A temesvári és moldovai szandzsák törökkori települései 1554-1579 - Dél-Alföldi évszázadok 8. (Szeged, 1996)
Takács Miklós: A bélakúti/péterváradi ciszterci monostor
Raffay Endre: Az aracsi templom
Szakály Ferenc: Honkeresők (megjegyzések Cserni Jován hadáról) (Történelmi Szemle 1979/2)
Ternovácz Bálint: A szerémi püspökök életrajza, valamint a kői,illetve a szenternyei székeskáptalan archontológiája a 14. század közepéig
Nagy Balázs: A középkori magyar városok a külföldi utazók leírásaiban
Miroslav Jeremic: Sirmium, city on the water
Tartalomjegyzék
Mennyire volt jelentős állam a középkori Magyar Királyság?
A régiók körüli dilemmák
A 13. századi új korszak
A bortermelés, mint húzóágazat
Az ércvagyon negatív hatása a gazdagságra
Olvasztótégelytől az ország szétszakadásáig
A muszlimokról
Városainkról, és a Kubinyi-féle centralitási pont rendszeréről
Néhány város falakkal határolt alapterülete
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|