Korábbi, a Dél-Dunántúl középkori emlékeit bemutató bejegyzésemben már méltattam Pécs középkori gazdagságát, jelentőségét. Pécs azonban egy külön bejegyzést is megérdemel. Pécset a középkorban Quinque Ecclesiaenek , magyarul öt egyháznak nevezték, fennmaradt öt ókeresztény temploma alapján. Innen ered a város német neve is (Fünfkirchen). A Pécs elnevezés a 13.század második felében fordul elő először. A Pécs név eredete bizonytalan, sokfajta elképzelés létezik. |
Pécs középkori templomainak térképe. A fehér számok azt mutatják, amelyeknek látható maradványai vannak,. Ezek a következők: 1. Szent Péter és Pál székesegyház 2. Aranyos Mária kápolna 3. Ferences kolostor 4.Szent Bertalan plébániatemplom 5. Mindenszentek temploma 6. Szent Miklós ágostonrendi kolostor Zölddel azokat a templomokat jelöltem, amiknek nincs látható nyoma ma. 7. Keresztelő Szent János templom 8. Szent Jakab kápolna 9. Karmelita kolostor. (Az országban összesen négy helyen volt csak a rendnek kolostora) Újabban a 11. helyére gondolják. 10. Domonkos kolostor . Országos jelentőségű volt ez a tatárjáráskor már álló kolostor, amit a régészeti leletek alapján rekonstruáltak.Híres volt főiskolája (studium particlare) is. Újabb vélemények szerint a kolostor főiskolájához köthető a Pécsi egyetemi beszédek néven elhíresült kódex is. Köveiből a törökök mecsetet építettek, ami a mai Kazinczy utcában állt. 11. Szent Benedek plébánia. Egyes vélemények szerint itt a bencéseknek volt a nagyon korai időben kolostora. Ezeket ma már nem tekinthetjük hitelesnek, és inkább a 9.helyen szereplő karmelita kolostort gondolják ide. Lásd ezt. Ennek régészeti feltárásakor találták meg azt a rovásírásos kőtöredéket, ami "összezavarta/kitágította" régi magyar rovásírásról vallott elképzeléseket. 12. A püspökség kápolnája 13.Az óvári városrész plébániája. Ezeken kívül még 3 pontosan nem lokalizálható kápolnáról vannak írott források. A székesegyház |
A pécsi székesegyház története röviden: Amikor Szt.István püspökséget alapított, akkor lehet, hogy az ókeresztény cella septichorát használták először székesegyháznak. Utána Orselo Péter épített egy nagyobb székesegyházat, de az leégett. A mostani közvetlen előzményének számító székesegyházat az 1100-as évek elején kezdték el. Ez volt a román kori templomaink közül a 2-3. legnagyobb. A gótika idején kisebb átalakítások, kápolnabővítések következtek. A nagy átalakítások akkor jöttek el, amikor Ernuszt püspök idején későgótikus boltozatot kapott a hajó -ebből később még komoly statikai problémák adódtak- és a szentélyben hatalmas gót ablakokat nyitottak. A törökök kisebb átalakítások mellett dzsáminak, majd inkább raktárnak használták. Pusztítását Horvát Márk szigeti kapitány kezdte meg, aki egy gyors rajtütéssel felgyújtotta a várost.(Ekkoriban a város lakóinak 3/5-e még magyar volt.) Ennek következményeit a törökök még helyreállították. Zrinyi Miklós a téli hadjárat alatt rommá lövette az egész várost (ekkor 2/5-e volt magyar), de a Püspökvárból kialakított belsővárat bevenni ő sem tudta. A székesegyház szerencsésen átvészelte ezt az ostromot is. A török kiűzésekor is heves tüzérségi tűz érte a várost, és annak nagy része ismét romba dőlt. A székesegyház ezt is kibírta, tetőzetét szakította csak be néhány lövedék. Ekkora már jelentkeztek a statikai problémák, ezért a barokk időkben újraboltozták. A belső nagy részét is átalakították, középkori faragványait elfalazták. Egy hatalmas tetővel és megmaradt román tornyaival furcsán hatott a templom. Hamarosan a statikai problémák újra jelentkeztek, ezért Pollack Mihályt kérték fel a templom renoválására, aki a kor klasszicizáló törekvéseit neogót elemekkel vegyítette, ami a még fellelhető román toronyrészekkel igen érdekes hibridet alkotott. Végül Friedrich von Schmidt bécsi építész historizáló-purista alapon újjáépítette az egész templomot 1881-1892 közt. Mivel az alapokig lebontatta az egész templomot, sikerült rengeteg elfalazott és másodlagosan beépített középkori, különösen román kori faragványt a felszínre hoznia. |
Az altemplom. Alaprajzában ez követi még leghűségesebben a középkori formákat. |
Az altemplomban ma két sír van mindössze. Az egyik Dulánszky püspöké, aki az átépítést Schmidtnél megrendelte, a másik a képen látható, Janus Pannoniusé.(Rétfalvi Sándor munkája.) A nagy humanista költő és püspök erősen valószínűsíthető maradványait 1991-ben egy csövezési munka közben találták meg az altemplomban. Hosszas vizsgálódások után,miután egyre nőtt a valószínűsége annak, hogy a nagy költőnket találták meg, 2008-ban újratemették, immár negyedszer, reméljük örökre. Sírversét a kor szokásai szerint maga írta, még tényleges halála előtt évekkel korábban. Kálnoky László fordításában így hangzik:
Itt nyugszik Janus, kivel ősi Dunánkhoz először
Jöttek a szent Helikon zöldkoszorús szüzei.
Ezt a dicsőséget, ó hagyd meg a holtnak, Irigység;
Rosszakarat, kíméld hűlt porait legalább.
|
A legmagasabb művészi színvonalat Alsáni Bálint püspök (+1408) sírköve képviseli. |
Torzfős ívsorkonzol a Schmidt-féle rekonstrukciók sorából, vagy még későbbi korból. |
Schmidt rekonstrukciója a Bűnbeesésről. |
Ugyanennek eredetije. |
Az altemplomi lejáró másik igen érdekes jelenetsora Sámson történetéhez kapcsolódik: Sámson legyőzi az oroszlánt. |
A vak Sámson tettei (fanyüvés, oszlopdöntés) |
Az altemplomi lejárók mellett a másik kiemelkedő szobrászati együttes a Szent kereszt oltár volt, amit a Dómmúzeumban szintén rekonstruáltak. |
Oroszlán a Szent kereszt oltárról |
Oszlopfő a XII.század elejéről. |
A székesegyház nyugati kapujának maradványai 1170 k. |
Az apostolok sorozatának egy megmaradt részlete: Szt. Bertalan apostol 1100-1150 k. |
Angyalok töredékei 1150-1170 k. Valószínűleg a következő néhány töredékkel együtt egy Utolsó ítélet kompozíció részeit alkották. |
Koronás aggastyán fejének töredéke 1170-1180 k. |
Feltámadt lelkek 1170-1180 k. |
Az Aranyos Mária kápolna és az egyetem
A középkori egyetem épülete a Berényi-kúttal. A székesegyház északi oldalán volt eredetileg a püspöki palota. Nagyon valószínű, hogy Koppenbachi Vilmos püspök 1367-ben a püspöki palota épületét engedte át az egyetem céljaira, míg ő a mai helyén új palotaépület építésébe kezdett. Koppenbachi Vilmos (püspök 1361-1374 közt) Nagy Lajos király bizalmi embere volt. A király egy cseh-német útja során szemelte ki magának, és befolyásos bizalmi emberré tette. Vilmos komoly ambíciókkal kezdett az egyetem szervezéséhez. Galvano di Bologna (Galvano Bethini)személyében híres olasz professzort is megnyert (mélyen a zsebébe nyúlva) ügyének, de tudjuk, hogy nürnbergi tanára is volt az egyetemnek. Vilmos halála után Alsáni Bálint következett a püspöki székben. Az ő idején sorvad el az egyetem. Az épületben valószínűleg valamiféle kisebb rangú iskola működhetett tovább. Az egyetem épületét Zrinyi Miklós katonái pusztítják el. 1664-ben az egyetem tőszomszédságában lévő városfalszakaszt robbantják be, melynek következtében az épület nagyrészt megsemmisül.
Vilmos püspök síremlékének modellje. A síremlék a magyar gótika egyik legnagyszerűbb emlékei közé tartozhatott.
Az egyetem épületének maradványai.
Csak egy részlet Vilmos püspök sírjáról, és máris nyilvánvaló, hogy színvonalában összehasonlításul csak a néhány évtizeddel későbbi budavári szoborlelet jöhet szóba.
Füstölőt tartó angyal töredéke a Vilmos-féle síremlékről.
A kápolna egyik záróköve, rajta a Szentélek kiáradása.
Női szent töredéke a kápolnából.
Gótikus szoborfülkék ismeretlen szentek torzójával a kápolnából. Ez a lelet már korábban ismertek volt.
A Mindenszentek temploma
Két középkori keresztelőmedence a templom előteréből. |
A templom épen vészelte át Pécs felszabadítását is, így néhány évtizedig ez volt a püspöki templom, míg a székesegyházat használható állapotba hozták. |
Egyéb emlékek
Pécs városfalairól, és annak gondjairól már írtam a Dél-Dunántúl bemutatása során. Kiegészítésként csak annyit, hogy a falakat már a 14. században elkezdték építeni. A köveket a Tettyén bányázták, az így kialakult bányaudvarra építette később Szatmári püspök a palotáját. A Szapolyai és Ferdinánd közt ingázó város végül Ferdinánd oldalára állt. Ferdinánd el is engedte a város adóit, ha azt a falak fejlesztésére fordítják. Egy kisebb portyát vissza is vertek, de 1543-ban a török főseregnek elég volt csak megjelennie a falaknál. |
Pécs középkori középületei közül a nagypréposti palotát kell kiemelni elsőként. Maga az épület reneszánsz stílusú, de kapualjában egy XIV. századi ülőfülke utal korai eredetére. |
A Dél-Dunántúl bemutatása során már említettem, hogy Pécs a papok városa volt. A mai Káptalan utcában (ami dicséretes módon múzeum utca lett) volt a kanonoki sor, itt két házban is középkori részletek maradtak fenn.A képen a kispréposti palota középkori ablakai. |
Egy kis gótika.Rekonstruált ablak a kispréposti palotáról. Pécs szlogenjében azt hirdeti magáról, hogy a kultúra városa. Ezt illik komolyan venni. Most nem mutattuk be a világörökségi helyszíneket, a reneszánsz, török és barokk emlékeket, a modern múzeumokat, a Zsolnay negyedet. Tényleg Pécs a kultúra városa. Kár, hogy ez turisztikailag ma Magyarországon semmire nem elég.A több mint 20 múzeummal és többszáz műemlékkel rendelkező Pécs épphogy megelőzi idegenforgalomban az egyetlen egy fürdővel rendelkező Egerszalókot. (A tendenciát figyelve, mire ezt olvassa a kedves olvasó, már le is maradt Pécs.) |