Első megállónk a Városháza tér. (Praça do Município) A tér egyik jellegzetessége a fekete-fehér macskaköves díszburkolat. Ez a fekete bazalt- és fehér mészkőkockákat vegyitő burkolás annyira jellegzetes a portugál nyelvterületen, hogy külön művészettörténeti kategória is lett belőle, úgy nevezik calçada portuguesa (portugál járda). A manuelin korszakig nyúl vissza az alkalmazása, és a 19. század óta így kövezik a portugál utcákat. Jelenleg országszerte nagy viták zajlanak róla, mert egyenetlen és -különösen vizesen- csúszós felülete miatt sokkal balesetveszélyesebb, mint egy közönséges járda. Ezért sok helyütt elkezdték a felszámolásukat is, ugyanakkor a helyette készülő "modern" járdák ritkán rendelkeznek ilyen esztétikai értékkel. |
A városháza a tér közepén álló városi Pellengér-oszloppal. (Pelourinho de Lisboa) Meglepően kis városházával beéri Lisszabon. |
A kisméretű Városháza tér helyett a nagy, 175m x 175m nagyságú Kereskedők tere (Praca do Comercio) számít a város főterének. A földrengés előtt itt állt a hatalmas királyi palota. |
A tér északi oldalán Rua Augusta diadalív (Arco da Rua Augusta) állít emléket a földrengés utáni újjáépítésnek. Az építését az újjáépítésben kulcsszerepet játszó Pombal márki kezdte el, aki ide egy tornyot képzelt el. Miután a márki I. Mária alatt kegyvesztett lett, a tornyot visszabontották. Végül 1873-75 közt építették meg a mai 33m magas diadalívet. |
A diadalív I. József szobrával. A diadalív tetején három allegorikus alak (Glória megkoronázza Geniust és Jupitert), majd Portugália két nagy folyójának (Tejo és a Duaro) allegorikus szobra közt négy történelmi alak áll: Balról jobbra: 1.Viriathus, a luzitánok vezére. (A luzitánokat a portugálok ókori elődjeiknek tekintik, és sokáig sikeresen ellenálltak a római hóditásnak.) 2. Vasco de Gama 3. Pombal márki, aki I.József alatt az országot kormányozta autokrata stílusban. 4. Nuno Álvares Pereira "marsall" , aki az általam is bemutatott Carmo alapítója volt. A szobrokat a Portugáliában letelepedet francia Celestin Anatole Calmels készítette. |
I. József szobrának talapzata. A trombitás Fama istennő és az elefánt a hírnév allegorikus megtestesítője. Az emlékmű egésze a barokk szobrászművészet kiemelkedő műve, az első nagyméretű lovasszobrok egyike. A talapzat Reinaldo Manuel dos Santos, a szobor Machado de Castro műve. |
A mór időkig visszanyúló Szent György erőd a térről. |
A tér árkádjai. |
A katedrális tornyai a térről. |
A nyugati torony és a tengerhez vezető rámpa. Itt volt korábban a királyi kastély díszlépcsője, ahol a tenger felől érkező díszvendégeket fogadták. |
Szinte ez az egyetlen olyan hely a városban, ahol az ember lemehet a Tejo tengeri torkolatához. |
A téren két díszkút is van, mindkettő francia munka a 19. század végéről. |
Ez a másik. |
A domonkosok templomának oromzata, háttérben a Graça kolostor, ami az ágostonos kanonokrendé volt. Ezt is újjá kellett építeni a földrengés után. |
A Rossio-pályaudvart José Luís Monteiro portugál építész tervezte, épült neo-manuelin stílusban, 1886 és 1887 között. |
Szállásunk a város Misericórdia negyedében volt, egy tipikus csempés régi házban. |
Ebben a városrészben hangulatos éttermek és bárok tucatjai vannak. "Zöld utcának" nevezik ezt az utcát, ahol szinte minden ház étterem. |
Egy egykori gyógyszertár a jellegzetes csempedíszítéssel. |
Ennek a negyednek a szélén áll a nagyszerű Carmo is, amit már másutt bemutattam. A Carmo negyede magasabban van, mint a környező negyed, ezért a 45m-es szintkülönbség leküzdésére építtették meg a Santa Justa-liftet 1902-ben. |
A Graça kolostor is innen látszik legjobban. |
A lift a házak közt. |
Az Oltáriszentség- temploma egy míves, földrengés után épült barokk templom a Carmo közelében. |
A Szent György erőd alatti Alfama- és Sao Miguel-negyedek talán a legfestőibbek a városban. Ennek a meredek utcának a végén a Katedrális tornya áll. |
A Szent Jakab-templom. |
A Szent Lúcia templom melletti kis térről a város sok pontját beláthatjuk. (Miradouro de Santa Luzia ) Ezen a képen Rua Augusta diadalív mögött a távoli kikötő és az Április 25.-híd látszik. |
A Szent Lúcia templom. |
A Szent István templom az Alfama-negyed házaival. Háttérben a Pantheon kupolája, ahol egy barokk templomot alakították át nemzeti kegyeleti hellyé. |
A barokk Szent Mihály-templom. |
A városközponttól nyugatra terül el az Estrela-negyed. Két kutat mutatok be innét. Az első a Remény-kútja, (Chafariz da Esperança) szép barokk munka. |
A Janelas Verdes-kút (Chafariz das Janelas Verdes) Pombal márki palotája előtti téren áll. A márki palotája ma a Museu Nacional de Arte Antiga. |
Lisszaboni sétánk Belémben ér véget. Belém a 19.sz. második fele óta része Lisszabonnak. Az itt álló tornyot és kolostort és kortárs múzeumot már korábban bemutattam. Most a Felfedezők emlékművén a sor. 1960-ban avatta fel a Salazar-rezsim. A több mint 50m magas építmény kilátópontként is szolgál. A szoborsor elején Tengerész Henrik áll egy hajómodellel a kezében. |
Az emlékmű két oldalán a Portugália felfedező és gyarmatosító nagyjai vonulnak fel. Salazar diktatúrája alatt a fokozatosan elszegényedő, és a növekvő társadalmi feszültségektől szenvedő országban a rezsim kétségbeesve igyekezett megtartani egykori gyarmatbirodalmának maradványait. Az emlékmű ezt a ma már inkább szégyelt korszakot is hitelesen megidézi. |
Az Április 25. -híd a Tejo széles tölcsértorkolatát hidalja át. Április 25. volt az a nap, amikor 1974-ben kitört az ún. Szekfűs forradalom, ami elindította Portugáliát a mai napig is tartó demokratizálódás útján. Korábban a hidat Salazar-hídnak hívták, és 1966-ban Salazar maga is részt vett hídjának avatásán. A maga idején világ 3. legnagyobb fesztávolságú függőhídja volt, ma is benne van az 50 legnagyobban 1013m-es fesztávolságával. |