Az általunk meglátogatott négy múzeum közül kétségtelenül ez volt a legegyedibb, leginkább portugálos. |
A mór művészet egyik alaptétele a "horror vacui" azaz ürességtől való irtózás volt. Ezért nem maradhatott felület díszítés nélkül. Sokan innen eredeztetik a portugál és spanyol művészetben megfigyelhető jellegzetességet, a mindent ellepő képek sokaságát is, amit korábbi bejegyzésemben is megfigyelhetünk. |
A templomi csempék mellett elterjedtek a világi ábrázolások is, amik gyakran moralizáló tartalomúak voltak, mint ez a 1630 körüli mű. |
Egy pán vagy szatír ábrázolása a 17. századból. |
A szarvas a keresztény ikonográfia gyakori motívuma a Zsolt 42,2 alapján. Kedvelt motívum volt még a protestánsok, de még a mórok közt is. Portugáliában is számos más ilyen ábrázolás maradt fenn, nem csak a csempemúzeum 17. századi alkotásán. |
Főleg katalán hatásra terjedtek el ezek a különálló "Arts i Oficis" (művészek és kézművesek) stílusú kis csempepanelek. |
Néhány különleges kép is a múzeumba került. Az 1640 körüli "Majmok diadala" című képben a művészettörténészek a spanyol uralom kifigurázását látják. |
Galatea diadala csempén. A reneszánsz művészetben gyakran ábrázolt téma 17. sz. portugál megfelelője. |
Jézus vakot gyógyít. |
Pallasz Athéné. |
Paloták lépcsőit is gyakran ezzel díszítették. |
Kastélyok, paloták zsánerjelenetei is ebben a stílusban készültek. |
Ez a kép pedig még azzal kupolával mutatja a São Vicente de Fora kolostor templomát, mely a földrengést követően már nem épült újra. |
A kolostoregyüttes néhány termében még csempék ezrei várják sorsuk jobbrafordulását. |