2024. augusztus 18., vasárnap

Lisszabon magyar szemmel 7.: A Nemzeti Csempemúzeum ( Museu Nacional do Azulejo)

Az általunk meglátogatott négy múzeum közül kétségtelenül ez volt a legegyedibb, leginkább portugálos.

A múzeum az előző bejegyzésben bemutatott Madre de Deus kolostorban kapott helyet. A képen a korai munkákat bemutató terem. Az ezernyi és öt évszázadnyi csempe közül néhány jellemző kort és típust mutatok be a 15-18. századi időszakból. 

A kiállítás is nagyjából kronologikus sorrendben halad végig a csempeművészet történetén. A műfaj  nyilvánvalóan mór  hatásra alakult ki. Kezdetben nem is a portugálok készítették ezeket  a mór szőnyegekre emlékeztető csempekompozíciókat, hanem a mór megszállás alatt alkotó andalúz mesterek.

A mór művészet egyik alaptétele a "horror vacui"   azaz ürességtől való irtózás volt. Ezért nem maradhatott felület díszítés nélkül.  Sokan innen eredeztetik a portugál és spanyol  művészetben megfigyelhető jellegzetességet, a mindent ellepő képek sokaságát is, amit korábbi bejegyzésemben is megfigyelhetünk.

Az azulejo és a flamand közvetítéssel érkező reneszánsz  összefonódására példa az egykori lisszaboni Szent András  templom Pásztorok imádása oltára, 1498-ból. A földrengésben elpusztult templomnak ez az oltára szerencsésen átvészelte a pusztulást. 

Immaculata. 1650 körül.
A 15. század végétől flamand mesteremberek telepedtek le Portugáliában,  és továbbfejlesztették  a mór alapokon nyugvó technikát. A tömegessé váló gyártással együtt az azulejo folklórizálódott is. A 16-17. században a csempék színvilága még élénk volt. Kezdetben ezek is templomokba készültek. 
 

A templomi csempék mellett elterjedtek a világi ábrázolások is, amik gyakran moralizáló tartalomúak voltak, mint ez a 1630 körüli mű. 

Egy pán vagy szatír ábrázolása a 17. századból.

A szarvas a keresztény ikonográfia gyakori motívuma a  Zsolt 42,2 alapján. Kedvelt motívum volt még a protestánsok, de még a mórok közt is. Portugáliában is számos más ilyen ábrázolás maradt fenn, nem csak a csempemúzeum 17. századi alkotásán. 
 

Főleg katalán hatásra terjedtek el ezek a különálló "Arts i Oficis" (művészek és kézművesek) stílusú kis csempepanelek. 

Néhány különleges kép is a múzeumba került. Az 1640 körüli  "Majmok diadala" című képben a művészettörténészek a spanyol uralom kifigurázását látják. 

A párducfogás c. alkotás a Majmok diadalához hasonló stílusú.  A 17. századi gyarmatbirodalomban megnőtt az érdeklődés az ilyen egzotikus témák iránt is, amelyet kalendáriumok is népszerűsítettek. Egy ilyenben találták meg a művészettörténészek ennek a grafikai előképét. A legenda szerint egyébként tükörrel a legegyszerűbb párducot fogni. 

Galatea diadala csempén. A reneszánsz művészetben gyakran ábrázolt téma 17. sz. portugál megfelelője.

A 17. századi szakrális emlékek közt a kék-arany színösszeállítás volt az egyik legyakoribb, mint ezen az Oltáriszentséget ábrázoló művön is látjuk. Az arany elhagyásával ebből fejlődött ki a 18. században a kék-fehér stílus, ami nemzetívé vált.

Jézus vakot gyógyít.

Pallasz Athéné.

Paloták lépcsőit is gyakran ezzel díszítették. 

Kastélyok, paloták zsánerjelenetei is ebben a stílusban készültek. 

Egy nagy termet teljesen betölt az a csempepannó, ami a nagy földrengés előtti állapotban ábrázolja Lisszabont. A korábbi bejegyzéseknél is már többször bemutattam ennek részleteit. Itt most a királyi palotát ábrázoló részt emelem ki, mert ez az épületegyüttes a földrengésben és az azt kísérő tűzvészben teljesen megsemmisült. 

Ez a kép pedig még azzal kupolával mutatja a São Vicente de Fora kolostor templomát, mely  a földrengést követően már nem épült újra.

A kolostoregyüttes néhány termében még csempék ezrei várják sorsuk jobbrafordulását.