Az indítás meglepő. Egy bécsi palota egyik szobabelsőjét láthatjuk itt, amit 1974-ben a bolíviai ónkirály, Antenor Patiño adományozott a múzeumnak, és egykor a Paar-palotát díszítette. |
A MNAA és a MAC/CCB Kortárs Művészeti Múzeum közti együttműködés látványos formája volt, hogy Berlinde de Bruyckere élvonalbeli belga művésznő "Átkelés a lángokban álló hídon" című elég gondolatébresztő kiállításának egyik szobrát itt állították ki Zurbarán apostolsorozatának közepén. A másik oldali viszonzást is hamarosan látni fogjuk. |
Hans Holbein: Madonna a kisdeddel és szentekkel. |
Bosch: Szent Antal megkísértése. A triptichon bal oldali táblája. . |
Pierro della Francesca: Szent Miklós. |
A palota lépcsőháza. |
A szobrászati gyűjteményben nagyon sok románkori szobor volt, olyanok, amik nálunk még mutatóban sem maradtak fenn. |
A portugálok számára leghíresebb darabok az ún. Szent Vince táblák. Sajnos ezek éppen restaurálás alatt vannak, de egy üvegfalon keresztül láthatjuk a folyamatot. Itt éppen öt táblát láthatunk, és az egyik röntgenképét is. Bízvást nevezhetjük a portugál festészet "MS mester rejtélyének" ezt a sorozatot, azzal különbséggel, hogy a portugál művészettörténészek ma már az alkotót is megnevezik, és egyre több portét tudnak beazonosítani a több mint 60 szereplő közül. Így is sok még a rejtély. |
MAC/CCB Kortárs Művészeti Múzeum impozáns modern épülettömbje előtt Henry Moore: Fekvő alak című műve fogadja a látogatót. |
Az időszaki kiállítóteremben Berlinde de Bruyckere "Átkelés a lángokban álló hídon" c. kiállítására invitál ez a műalkotás. Nekem az jutott eszembe erről, hogy a művésznő nehezen tagadhatja, hogy édesapja foglalkozása (hentes) is hatott művészetére. |
Palindroom c. alkotása. (A palindroom a palidrom többesszáma az angolban.) A kiállítás főként a testiség problémakörét járja körül, és itt pont azt látjuk, amire gondolunk. Ezek után érthetővé válik hogy a művésznő számos kiállítását kísérte kisebb botrány. Természetesen az alkotások java részének a görög mitológiára utaló címe van, ami tovább árnyalja a jelentéstartalmat. |
A visszautalás az MNAA-ra, Lucas Cranach Judit Holofernész fejével c. képe. |
A Zurbarán apostolai közt megismert egyik bukott angyalnak itt számos másik társa volt, egyikük mellett andalgok el. |
A MAC/CCB Kortárs Művészeti Múzeum egyik kiállítóterme. A múzeum alapja "Joe" Berardo üzletember magángyűjteménye, aminek jogi helyzete zavaros, mert zajlanak a perek az állam és az üzletember közt. A lényeg az, hogy Berardo kb. 600 millió €-s vagyonából (összehasonlításként a leggazdagabb magyar magánvagyonok listáját itt találjuk) egy 316 millió €-sra becsült modern műgyűjteményt hozott létre, amire újabban az állam rátette a kezét. |
Azt azért érdemes tudni, hogy a 316 milliós €-s magánygyűjteménynél még Portugáliában is van nagyobb (bár az nem modernben erős), és a világ legnagyobb magángyűjteményei jóval az 1000 milliós kategória felett vannak. Ennek ellenére a kb. 1000 darabos kiállítás átfogó képet ad 20. század művészetéről, és tényleg a legnagyobbaktól is vannak képek. A kritikusok általában kiemelik Berardo nagyszerű szaktudását és jó ízlését. |
Kassák Lajos. (19) |
Moholy-Nagy László. (40) |
Breuer Marcell. (41) |
Victor Vasarely. (54) |
Kicsit hezitáltam, hogy Joseph Kosuthot (29) felvegyem-e ebbe a sorba, hiszen ő már az USA-ban született, és a kimaradt s betű ellenére távoli rokonságban is állt a Magyar Királyság kormányzó-elnökével, de a magyar kultúrához szinte semmi kapcsolódása sincs. Végül beraktam, hiszen mégis csak ő a konceptuális művészet ősatyja. |
A kulturális központ közelében a belémi lakótömbök tűzfalat is igyekeznek feldobni |