2021. december 28., kedd

Garay 125: Mussolini, mint eszménykép. Egy Faludi-kérdőív és tanulságai

 

A Róder–Faludi-féle pedagógiai reformok

Róder Pál (igazgató 1932-1936 közt, rövid életrajza itt, 1945-től a Rosdy nevet használta, Szekszárdon született Pál nevű fia, ismert katolikus újságíró is)  és Faludi  Ferenc (igazgató 1936-41 közt) nagyon széleskörű pedagógiai ismeretekkel rendelkeztek. Felismerték, hogy egy iskola fejlesztése nemcsak a "hardver", az épület és a taneszközök, bútorzat fejlesztését jelenti, hanem a "szoftver", azaz a pedagógiai módszerek és gyakorlatok és az iskola diákcentrikus szellemisége is fontos. Igazgatóságuk alatt a gimnáziumban nagyszabású pedagógiai innovációk  zajlottak, amelyek az iskola légkörének egészére kihatottak.

Róder Pál tablóképe 1934-ből.

Az 1930-as évek magyar társadalma hierarchikus és tekintélyelvű volt. Ez a  szemléletmód az iskolákban úgy jelentkezett,  hogy a tanári kar (és különösen az iskolavezetés) megfellebbezhetetlen tekintélyként irányt mutatott a tanulóifjúságnak és a szülőknek is. Ennek ellenére több iskolában folytattak –  főleg a német pedagógia  hatására –  nevelési innovációkat, kísérleteket.  Ezen iskolák sorába lépett a Garay Gimnázium is Róder Pál érkezésével. Róder  Szekszárdra kerülve a "diákokhoz fordulás" pedagógiáját hirdette meg. Olyan időszakban kezdte meg tevékenységét, amikor a "nemzetnevelés" Gömbös – Hóman-féle koncepciója amúgy is hangsúlyos lett. A nevelés fontosságát hangsúlyozva bevezették az osztályfőnöki órákat is.  A főváros környékéről származó, (de a csongrádi gimnáziumból érkező)  Róder szellemiségén  egy másfajta mentalitás, egy "világpolgáribb" attitűd is érezhető volt, ami a külsőségekben is megnyilvánult. Ugyan már közel ötven éves volt, de a régi képekről is kitűnik, hogy sokkal modernebben, divatosabban öltözködött, mint a tantestület egésze. Olyan "divatos, úri sportokat" honosított meg a gimnáziumban, mint a tenisz. De nemcsak teniszpálya lett a gimnázium udvarán, hanem egy kis botanikus kert is, madáretetőkkel és odúkkal. Az ő kezdeményezésére indult el a fotószakkör, amelyet Wallacher tanár úr vezetett nagy lelkesedéssel és országos sikerekkel. Az épületben kiépítette a zárt láncú rádióhálózatot, és teljessé vált a villanyvilágítás is. 

Róder egyik pedagógiai módszere az  Ifjúságtanulmányi Ívek bevezetése volt.  Minden egyes tanulóról az osztályfőnök egy egyéni fejlesztési lapot vezetett. A tanulók családi körülményeire, érdeklődési körére tanulói és szülői kérdőívet állítottak össze. Ezekkel az adatokkal indították az íveket.  Ezt követően  az osztályfőnökök folyamatosan vezették ezeket,  azt a  négyszemközti beszélgetéseken  (ismét egy Róder-módszer)  nyert ismeretekkel   és a  tanulmányi információkkal egészítették ki. Az Ifjúságtanulmányi Ívekre mint alapra egy átfogó pedagógiai rendszert épített ki, amelyet talán majd máskor részletesebben ismertetek. Róder munkáját Faludi igazgató-helyettesként támogatta.  Miután Ródert 1936-ban "kiemelték" miskolci tankerületi igazgató-helyettesnek, Faludit nevezték ki igazgatónak a Garay élére, aki a róderi hagyományokat folytatta.

Faludi Ferenc tablóképe 1940-ből.

A régi jegyzőkönyveket végignézve megállapítható volt, hogy igazgatóságuk alatt az iskolavezetőség és a tantestület viszonya is nagymértékben demokratizálódott. Ennek bizonyítéka, hogy az értekezleteken a közös ügyek megbeszélése zajlott, azon érdemi viták voltak, nem pusztán igazgatói kinyilatkoztatások, mint például Wigand idején. A Garay Gimnázium tantestületében uralkodó demokratikus légkör abból a szempontból is érdekes volt, hogy Faludi a Székesfehérvári Tankerületi Tanács tagja volt, elvileg tehát a kormányzati álláspontot kellett volna képviselnie mindenben,  a tantestülettel szemben is. Ennek ellenére Faludi többször kifejezésre juttatta, hogy a tantestülettel szolidáris, ha a romló munkakörülményekről, a tanári pálya presztízsének zuhanásáról van szó. (Itt persze meg kell jegyezni –  kissé kilépve a történettudomány "távolságtartásából" – , hogy ez a "zuhanás" utáni presztízs még mindig sztratoszférai magasságokban volt a mai viszonyokhoz képes.)  Ez a viszony azonban kölcsönös volt. 1941-ben, a válságos évében, a tantestület is kifejezte, hogy mindenben szolidárisak az igazgatóval.

Mint korábbi tanulmányomban már utaltam rá,  a Róder – Faludi-módszerek 1941-re, talán a háborús terhek  növekedése miatt is, kifulladtak. Akkor már szinte "elszabotálták" az osztályfőnökök az Ifjúságtanulmányi Ívek vezetését is. Faludi nem csinált ebből ügyet. Valószínűleg felismerte Teleki öngyilkossága után, hogy   nehezebb idők jönnek, nem a pedagógiai innovációk kora. A következő évet már Hatvanban volt kénytelen kezdeni. Áthelyezték, talán mert nem képviselte eléggé a kormányzati álláspontot, talán a leventetábori botrány miatt,  ezt innen nehéz megállapítani a tankerületi iratok ismerete nélkül. 
A Róder – Faludi-korszak mai szemmel nézve a gimnázium egy második aranykora volt. (Az első aranykornak természetesen a Wigand-korszakot kell tekintenünk.) Ebben az időszakban tanított itt dr. Hencze Béla, aki irodalomtanárként hozott friss szellemiséget a városba. Szekszárd irodalmi ízlésvilágát akkor a  
Bodnár István határozta meg, aki a 19. századi romantika talajáról állt ellen a városban és a Tolnamegyei Ujság hasábjain a modernségnek, beleértve ebbe a város szülöttjét Babitsot is. Hencze Ady és a kortársak világát hozta el. Rokonságban állt Szabó Dezsővel, rajta keresztül a népi írók közül többet személyesen is ismert, például Illyés Gyulát is. A gimnázium falai közé ő hozta el Babits írásait is. Ebben az időszakban válik meghatározó tanárrá Wallacher László, és ekkor indul pályája Létay Menyhértnek is. Ekkor diákoskodik itt Mészöly (Molnár) Miklós, aki az ifjú tanárokban,  dr. Hencze Bélában és osztályfőnökében, Létay Menyhértben találta meg a szellemi társat. 

 

Az 1937-es kérdőív

1937-ban Faludi az Ifjúságtanulmányi Íveket követve egy kérdőívet szerkesztett, amellyel főként  a tanulóifjúság érdeklődési körét kívánta felmérni. A felmérés a  Garay Gimnáziumra koncentrált, de Faludi ezt szélesebb kontextusba kívánta helyezni.  A Garay Gimnáziumban  302 fiú tanuló töltötte ki a 329-ből az anonim a kérdőívet. Ez 92%-os arány, tehát valószínűleg a hiányzók kivételével szinte mindenki részt vett a felmérésben. Ezen kívül   még öt "különféle iskolafaj"  kapott kérdőíveket. Név szerint  a székesfehérvári  Ybl Miklós Gimnázium,  a székesfehérvári gróf Klebelsberg Kunó Polgári Fiúiskola, a pápai Állami Tanítóképzőintézet, a veszprémi Állami Felső Kereskedelmi Iskola és a győri Szakirányú Iparostanonciskola. Így összesen 831 tanuló vallomása szolgáltatta az anyagot, ez már statisztikailag is értéklehető mennyiség. Az eloszlás a különböző iskolatípusok közt azonban már nem tesz lehetővé tudományos igényű következtetéseket.  Faludi szándéka is csak annyi  lehetett, hogy összehasonlítsa a Garay Gimnázium kérdőíveit más iskolákéival.  Sajnos az eredményt azonban már nem így ismereti, mert abban összemossa a különböző iskolákat és még gyakran az iskolatípusokat is. 
A kérdőíven 19 kérdés szerepelt,  amely az érdeklődési kört, az olvasási és tanulási szokásokat, a kedvelt és nem kedvelt tantárgyakat, a szabadidő eltöltésének módjait, a választott életpályát firtatta. Ezen kérdések közt 14.-nek szerepelt az, amellyel most részletesebben foglalkozunk. 

Mussolini, mint eszménykép

A 14.  kérdés így hangzott:  Az emberiség nagyjai közül ki az eszményképed és miért ? A válaszok megoszlását Faludi így ismerteti: 

"Az eszménykép megválasztásánál az irodalmi vagy történelmi tanulmányok hatását, a magyarság, vagy a külföld nagyjainak személyi varázsát (Petőfi, Széchenyi — Horthy, Mussolini) egyenlő mértékben jelzik a válaszok. Az eszményképül választottak sorrendje a következő: király, fejedelem, államfő, államférfi 54%, író, költő, művész 24%, szent 5%, nemzeti hős 5%, feltaláló 5%, tudós 4%, sportember 3%. Azoknak, akik szentet jelöltek meg eszményképül, 66%-a polgárista. A sportemberek híveinek 60%-a iparostanonc. A kereskedelmisták egyetlen esetben sem választottak eszményképül szentet, valamint — a tanítóképzősökkel egyetemben — sportembert. A jelenkor államférfiai közül Mussolini és Hitler neve szerepel leggyakrabban. Az államférfiakra eső válaszok 24%-át ők nyerték. Ebből 17% esik Mussolinira, 7% Hitlerre. Mussolini követőinek közel fele (44%) gimnázista. Egyéniségének hatásáról találóan írja egy VII-es gimnázista rajongója: „Gyönyörű az, mikor egy ember egy egész nemzetet emel fel a tespedésből.“ A Hitler nevét feltűntető lapok 54%-a iparostanoncé."

Különösen meglepő, hogy a jelenkor államférfiai közt nem  magyar államférfi van a lista első két helyén, pedig a szinte személyi kultusz szintjéig népszerűsítette az állami propaganda a kormányzót.  A Szekszárdon működő megyei kórház is a nevét viselte. Elképzelhető, hogy  Faludi csak a külföldi politikusokat vette figyelembe ennél a közlésnél, de ez nem derül ki pontosan. Azt azonban érdemes hangsúlyozni, hogy a jövő értelmiségét képző gimnáziumokban (így a statisztikában is nagy súllyal szereplő Garayban) mennyivel népszerűbb volt, mint az iparostanonc iskolákban vezető Hitler. 

A magyar Mussolini-kultusz néhány jellegzetessége

Nyilván  egy helytörténeti blognak nem lehet feladata, hogy újat mondjon egy olyan bonyolult politikai kérdésben, hogy mi az olasz fasizmus hazai fogadtatása, de meg akartam  érteni, hogy mi lehet az oka annak, hogy a gimnazisták körében –  vélhetően  a szekszárdiak közt is – ennyire népszerű volt Mussolini. Ezért érintőlegesen foglalkoznom kell a hazai Mussolini-kultusszal.

 

Mussolini hivatalos fényképe 1936-ból. 
Forrás: Wikipedia

 A Mussolini kultusz  1927-ben indult Magyarországon. Ebben az évben,  április 5-én írta alá Bethlen István és Benito Mussolini az olasz–magyar barátsági szerződést, amelynek eredményeként  Magyarország legfontosabb külpolitikai partnerévé Olaszország vált. A Trianoni sokk után ezzel a lépéssel tudott a Magyar Királyság kitörni a külpolitikai elzártságából, sőt revizionista törekvéseihez is partnert talált.   Ugyancsak ebben az évben, a harmadik leggazdagabb brit, a sajtómágnás Harold Sidney Harmsworth, ismertebb nevén Lord Rothermere is publikálta saját lapjában, a Daily Mailben  a "Magyarország helye a Nap alatt" című cikkét. "Ezt a merész magyarbarát álláspontot eksztatikus hálával fogadták Magyarországon" – írja erről az angol Wikipedia, ami  Rothermere nácibarátiságát sem rejti véka alá.   (Rothermere-cikkéről és hatásáról bővebben lásd itt, további érdekességek itt.

Az olasz–magyar kapcsolat még erőteljesebb lett Gömbös Gyula miniszterelnöksége idején. Gömbös számos tekintetben  követendő mintának tekintette Mussolini  fasiszta rendszerét. Nem véletlenül ragasztotta rá Esztergályos János pécsi szociáldemokrata képviselő egy 1932-es parlamenti felszólalásában a Gömbölini nevet. (Természetesen ezt a gúnynevet néhány élclap és a teljesen súlytalan ellenzéken kívül  senki nem  használta.)  Az erőteljes Mussolini kultusz közepette a fasiszta rendszer veszélyeivel kevesen foglalkoztak, sőt azt jónak, követendőnek tartották. Királdy-Lukács György  követségi tanácsos ugyan 1936-ban titkos jelentésében már felhívta az ország vezetőinek a  figyelmet arra, hogy Mussolini  "eltávolodik a reális élettől".  Akkoriban Olaszországban (és Magyarországon)  ezt nem "akarták" észrevenni. 

A Mussolini-kultusznak néhány sajátosságát érdemes kiemelni.  Egyrészt, nyilvánvaló volt az asszimmetria. Magyarországon a Mussolini iránti lelkesedés nem párosult hasonló lelkesedéssel a magyar politikusok iránt.  A Magyar Királyság  alárendelt volt ebben a kapcsolatban.  Persze azért születtek válaszgesztusok Magyarországnak. Egy ilyen válaszgesztusnak  tekinthető Babits San Remo-díja, hiszen mint Haász Gabriella megállapította, a díj hátterében sajátos diplomáciai ügyködés húzódott.  Jellemző az is, hogy szülővárosának, Szekszárd  város vezetőségének csak ezt követően születik meg az egyetlen hivatalos  gesztusa a  költőóriás felé: a díj odaítélése alkalmából táviratban köszöntötték őt. Magyarán az olasz szövetségestől kapott díj igazolta csak a helyi vezetés számára Babits nagyságát. 

A Mussolini-kultusz egyik jellegzetessége a fenntartásnélküliség volt. A másik szövetségessel, Adolf Hitlerrel szemben mindig is érezhető volt egy kényszeredettség, nem véletlenül nevezték Horthyt "vonakodó csatlósnak".  Ennek nyoma sem volt Olaszországgal és Mussolinivel kapcsolatban. Az egyetlen fenntartás, Mussolini vallástalansága is hamar eloszlott, amikor 1929-ben a Vatikán és Olaszország közt létrejött a lateráni egyezmény, amelytől kezdve a katolikus egyház nagy jótevőjeként is méltathatták. 

A hatalmas lelkesedés egyik velejárója Olaszország katonai súlyának túlértékelése volt. Az olasz fasizmus politikailag ugyan keltett maga körül valamiféle politikai illúziót, ami például rabul ejtette Gömböst is, de egész Európában is nagyra értékelték Olaszország politikai súlyát. A konkrét katonai szerepvállalások azonban rámutattak – már a háború előtt is – Olaszország gyengeségére, amely Abesszíniában, majd a spanyol polgárháborúban is megnyilvánult, és egészen nyilvánvaló lett a II. világháború alatt. Ez azért is figyelemre méltó, mert a magyar hadsereg modernizálását is olasz mintára és  olasz fegyverekkel kezdték meg.

Az olasz fasizmus lényegesen különbözött a német nácizmustól, és ez annak idején mindenki számára nyilvánvaló volt. A fasizmus közeledésese a nácizmushoz inkább csak közvetlenül a háború előtt volt megfigyelhető, a korábbi időkben elég lényeges különbségek mutatkoztak. Egyrészt az olasz fasizmusnak nem volt markáns antiszemita jellege. Másrészt a társadalom átalakításáról is gyökeresen mást gondolt Mussolini és Hitler. A nácizmusra nem voltak  jellemzőek a ruralizáló törekvéseket, ami Mussolininál döntő jelentőségű volt. A ruralizáción a "falusítás" programját érthetjük, amely egyfajta "mezőgazdasági csataként" jelentkezett Mussolini propagandájában. A lecsapolások révén megnövekvő termőterületekkel, valamint  a termőföldek feljavításával azt a célt tűzte ki Mussolini, hogy Olaszország mezőgazdasága legyen önellátó. A falu számára eleve erkölcsileg előre valóbb volt  a városnál, mert a demográfiai harcában is többet remélt a vidéktől. Nem kell hangsúlyoznunk, hogy az alapvetően agrárjellegű Magyarországon a ruralizáció milyen erősen rezonáló eszme volt. 

 

Mussolini-kultusz az iskolákban

Az Arcanum Tudásbázis rendszerében szereplő mintegy 1200 iskolai értesítő közül (ezek nagy része polgári, mai fogalmaink szerint általános  iskolai)  Mussolinit az 1920-1939-es években 180 iskola említi (amiből középiskola mintegy 80), összesen 443-szor. Az említések túlnyomó része természetesen az 1927 utáni időkből eredeztethető.  Érdemes a nagyságrendi viszonyokat szemléltetni más politikusokat is megemlítve: Horthy: 4282 említés,  Gömbös (miniszterelnök 1932-36): 1892;  Teleki (miniszterelnök 1920-21 és 1939-41, vallás- és közoktatásügyi miniszter  1938-39, főcserkész 1922-41): 662, Bethlen István (miniszterelnök 1921-1931): 154,  Hitler 139, Darányi Kálmán (miniszterelnök 1936-38) : 183. A listából is kitűnik Mussolini és Gömbös felülreprezentáltsága, ami valószínűleg közös gyökerekig megy vissza: a ma talán populistának nevezhető  médiahasználatból adódó népszerűségükre.

Mussolinit feltűnőn magas arányban említik katolikus egyházi iskolák, amelynek egyik oka az, hogy sok esetben olaszországi kirándulások során találkoznak róla elnevezett térrel, intézménnyel.  Nyilván a katolikus iskolák gyakrabban szerveztek római utat, mint más iskolák. Ha ezeket a nem politikai indíttatású említéseket kivonjuk, akkor már jóval kevesebb említés marad. Ezeknek az  említéseknek a hangneme azonban mindig a magasztalásig pozitív.  Az 1939-ben újrainduló pannonhalmi olasz gimnázium pedig kifejezetten a gimnáziumi Mussolini-kultusz motorja lett, legalábbis a rendelkezésre álló kevés időben. A gimnázium a nevét is  a Ciano családról vette fel. (Galeazzo Ciano Mussolini veje és külügyminisztere volt). Mussolini  egyik fia meg is látogatta a pannonhalmi gimnáziumot.

Mussolininek egyes iskolákban kifejezetten lelkes népszerűsítői is akadtak. Szűkebb pátriánkban ilyen volt például a bonyhádi vitéz Zerinváry János, aki  az iskolán kívüli oktatás keretei között gyakran népszerűsítette a "fascismus" eszméit. Mivel Zerinváry legalább 22 megyei és városi egyesületnek és körnek volt tagja, illetve vezetője, ezért ezek az eszmék széleskörűen meghallgatásra is találhattak.  Faludi gimnáziumában azonban nem volt olyan, aki Mussolinit nyilvánosan népszerűsítette volna. A gimnáziumot csak annyiban érintette a Magyarországon kibontakozó Mussolini-kultusz, hogy a Szekszárdon  rendezett  egyik olasz estre az iskola olasz tanárnőjét,  Blázsik Piroskát kérték fel tolmácsnak 1942-ben.

Ugyanakkor Faludi fenti közléséből sem következik semmi elítélő Mussolinire vonatkozóan. Néhány idézetből nyilvánvaló, hogy Faludi nézetei  harmonizáltak  korának hivatalos állami eszméivel, amelyek akkoriban szinte teljesen egybeestek a "népakarattal" is.   Erre egy másik kérdés szolgáltat adatokat, amely arra vonatkozott, hogy mit kezdenének a tanulók egy jelentős vagyonnal. Faludi itt elégedetten állapította meg, hogy nagyszerű emberbaráti gondolatok sokaságával találkozott, majd egy tanítóképzős diákot, egy  "ábrándozó lelkes idealistát"  idézett is: Ő a nagy vagyont arra fordítaná, hogy  " letörném minden áron a zsidó nagyiparosokat és nagytőkéseket. Segélyezném a négynél több gyermekes családokat. Kórházakat építtetnék... stb." Érdemes megemlíteni, hogy ekkor még a zsidótörvények előtt vagyunk. A korhangulat persze más diákok véleményében is megnyilvánul. Faludi szerint a  "legtüzesebb hazafiságot" képviseli a következő sorok írója, amikor vagyonát a „...a haza oltárára tenném. Repülőgépeket, modern harci eszközöket csináltatnék, melyek­kel visszaszereznők ezeréves hazánkat.“

  

A helyi Mussolini- és Hitler-kultusz néhány jellegzetessége

A helyi Mussolini-kultusz jellegzetességei a Tolnamegyei Ujságban jól nyomon követhetők.  Az 1919-ben indult hetilap (amely 1930-tól már hetente kétszer jelent meg) a megye legnagyobb példányszámú, legnagyobb befolyással bíró újságja volt. Címlapján is hirdette, hogy keresztény politikai és társadalmi lap volt, amelyet a Keresztény Nemzeti Párt indított, majd a több névváltozáson átment, 1922-től az  1944-es nyilas hatalomátvételig végig kormányzó Egységes Párt nézeteit tükrözte, és mint ilyen, mindenben a kormányzat hivatalos álláspontját képviselte. 1943 végén a lap megszűnt.  Mellette a megyében csak egy súlytalan ellenzéki lap volt,  az 1932-ben induló Tolnamegyei Hírlap, de ezt nem is  Szekszárdon, hanem Dombóváron szerkesztették.

A Tolnamegyei Ujságban összesen 164-szer említik Mussolini nevét. Ebből az olasz–magyar barátsági szerződést megelőző időre mindössze csak 3 említés esik. Ez a 164 említés nem tűnik soknak, hiszen  alig minden tizedik-kilencedik számban szerepelt csak a neve. A lap azonban nem nagyon foglalkozott külpolitikával, amit jól mutat az is, hogy Sztálint és Chamberlaint is összesen csak 8-szor említették,  Dollfußt tízszer. A helyi parlamenti képviselő, Örffy Imre viszont 1515-ször szerepelt.

1927 áprilisától tehát megszaporodtak  Mussolini említései és éltetései. Érdemes kiemelni az 1927. évi 47. számot. Ebben két cikk is említi Mussolinit.  Az egyik rövid tudósítás az akkoriban induló Magyar Szemle nemrég megjelent számát szemlézte, megemlítve, hogy ebben Ereky István professzor  tanulmányát a "Fascizmus és a Parlamentárizmus" címmel. Ez  a tanulmány – némi szimpátiával, de azért a tudományos objektivitás keretei közt – kimutatta, hogy Mussolini a parlamentarizmus felszámolásával lényegében diktatúrát épített ki. Idézzük zárógondolatait: 

"De bármilyen párt alakuljon át a Mussolini-féle törvény alapján kisebbségből többséggé, a kormány csak egy mesterségesen elővarázsolt többségre támaszkodhatik; s minthogy a nemzet valódi többségének erkölcsi támogatását nélkülözi, bármily áldásos tevékenységet fejtsen is ki, kormányzása nem parlamenti kormányzás lesz, hanem a pártvezér személyes kormányzása, vagyis diktatúra".

Természetesen a   Tolnamegyei Ujság  nem foglalkozott mélyebben Ereky tanulmányával, helyette "Mussolini-élménynek" a "Mussolini és a trágyázás" című cikket kínálta,  amit Dr. Gauser Rezső királyi tanfelügyelő írt. A cikk erős szavakkal  méltatta a Duce mindenre kiterjedő figyelmét, és a magyar gazdáknak is  ajánlotta azokat a módszereket, amelyeket Olaszországban bevezettek a termésátlagok növelésre. Érdemes Gauser gondolatat szembeállítani Ereky professzor gondolataival, akinél mégiscsak kiolvasható egy szelíd figyelmeztetés. Gausernél ennek szinte az ellenkezőjét látjuk. Miután végigvezette, hogy az olasz módszerekkel mennyivel növelhetők a termésátlagok, cikkét így zárta: 

"Hát ezért volna szükségünk egy erőskezű Mussolinira, aki törvényhozási úton kényszerítené a magyar gazdát is arra, hogy megadja a földnek azt a táperőt, amelyre annak szüksége van.".

1929-ben  Schneider János felelős szerkesztő már "Olaszország naggyá tevőjének, korunk legnagyobb politikásának" nevezte Mussolinit a Rákos Jenőről szóló nekrológjában. Innen kezdve nincs megállás, egyre-másra jelennek meg méltatásai. Igen sokszor Lord Rothermerevel, néha Hitlerrel szerepel együtt a neve, a magyar revíziós politikai szemléletnek megfelelően. Természetesen az állandó népszerűsítésnek meglett a következménye is. 1937-ben a helyi városvezetőség a város egy nyugodt kis "tisztviselőtelepi"  utcáját az eddig Levente utcáról, Mussolini utcának keresztelte át. (Ma Ady Endre utca.) 

Érdemes röviden felidézni Mussolini bukásának helyi tálalását is. Mint ismeretes az angolszász csapatok itáliai partraszállása után 1943. július 25-én a Fasiszta Nagytanács lemondatta Mussolinit, a király pedig elfogatta és internálta. Három nappal később jelent meg ennek híre az újságban úgy, hogy egészségügyi okokból lemondott a Duce. Egy hét múlva főszerkesztői vezércikk igyekezett "újrapozicionálni" Mussolinit, ekkor a "lemondás" hátterében már nem említik az egészségügyi okokat. Újabb hét múlva  dr. Madarász Ferenc ciszterci pap, a lap állandó munkatársa már lemondóan, de együtt érzően írt róla: "Végül is az üstökösnek pályája volt [az övé] : tüneményes fényesség után hirtelen alkonyat, sűrű sötétség..." . Némi kritikát is megfogalmaz (Hitlernek is)  abból az  apropóból, hogy kiderült, Hitler 60. születésnapjára egy Nietzsche-összest szánt ajándékba Mussolininek. A tanulság a keresztény újságíró számára egyértelmű: Krisztust kellett volna követni, nem az istentelen  Nietzschét. Szeptember 12-én azonban német deszantegységek kiszabadították a Ducét, és visszahelyezték az észak-olasz  bábállam élére. Három nappal később már ismét ujjongva ír róla a Tolnamegyei Ujság, sőt nem sokkal később már vetítette is a helyi mozi a berlini UFA filmjét  Mussolini kalandos kiszabadításáról. Mint említettük, a lap 1943 végén megszűnt, a továbbiakban nem tudjuk az életpálya helyi tálalását követni. 

 

Az Észak-Erdély megszállásából visszatérő szekszárdi katonák köszöntése.
Az ünnepélyre felvont lobogók közt ott találjuk a III. Birodalom zászlaját is.
Kép forrása: Nagy J.T.-Szabó G.: Körülöttünk élő múlt

Egy-két szót erejéig Hitler helyi bírálataira, méltatásaira is érdemes  kitérni, hiszen ő második volt az eszményképek közt.

Hitler 94-szer szerepelt az újság hasábjain, tehát – figyelembe véve rövidebb politikai korszakát is – ugyanolyan sűrűn említették, mint Mussolinit. Az 1933 előtti szórványos említései elítélőek, gyakorlatilag a kommunistákkal egy szintre helyezve botrányos felforgatónak tartották. 1933-tól kezdődően a hangnem megváltozott.  Választási győzelmét már ujjongva méltatja Jánosi György váraljai református lelkész, a lap főmunkatársa, aki hagyományosan a német ügyekkel is foglalkozott. Ez abból a szempontból is meglepő, hogy korábban a pángermanizmus veszélyeiről is írt a lapban. Ezt követően azonban több olyan cikk is születik, ami fenntartással kezeli Hitler terveit. Dr. Örffy Imre 1934-ben terjedelmes vezércikkben tartja veszélyesnek Ausztria bekebelezését,  mert szerinte ez meghiúsítja az   olasz–magyar–osztrák "egyűvékapcsolódást". Ugyanebben az évben Schultz Gábor dunakömlődi esperesplébános párhuzamot vont a bolsevista Oroszország és a hitleri  Németország közt "amely a vallást és az egyéni függetlenséget kívánja áldozatul." Jánosi is visszatér a pángermanizmus veszélyeinek a hangoztatására, 1935-ös cikkében már így írt a svábok lakta vidékeken  tevékenykedő agitátorokra célozva:  "...ha tetszik, ha nem, néhány bevándorló kedvéért nem fogjuk átalakítani Hitler, vagy más képére e hazát. " Ezen szórványos fenntartások ellenére a tendencia abba az irányba mutatott, hogy  Hitler is egyre inkább pozitív színben tűnt fel a lapban, ami különösen a bécsi döntések nyomán  erősödött fel. A helyi németség szervezkedését azonban erős fenntartásokkal, sőt elítélően  figyelték. A Hitler iránti lelkesedés hangneme ugyan nem érte el a Mussolininál tapasztaltakat, de azért a városi "hálaadó" ünnepségeken  felhúzták  a III. Birodalom zászlaját is. Utcát azonban soha nem neveztek el Hitlerről Szekszárdon, nem úgy mint például Kecskeméten, Balassagyarmaton és még sok más helyen. 

 

Irodalom: 

A korról általában:

Mussoliniről és hazai kultuszáról a következő főbb forrásokat használtam:

  • SZALAI MIKLÓS: Befogadás, értelmezés és kultusz: Mussolini és az olasz fasizmus megítélésea két világháború közötti Magyarországon
  • Ormos Mária: Mussolini

Babits San Remoi-díja: Haász Gabriella doktori értekezése

 Róderről: Liszica Bálint: Róder Pál,  a nevelőiskola megteremtője in. A Garay Gimnázium Centenáriumi évkönyve

 Források:

  • Az ADT-ről: A Garay Gimnázium értesítői, a Tolnamegyei Ujság számai és egyéb iskolai értesítők.
  • A Tolna Megyei Levéltárból: A Garay Gimnázium jegyzőkönyvei