Nagyvárad, a középkori város
Várad az Alföld peremvidékén feküdt, fontos utak csomópontjában, már szőlőtermelésre is fogható lankák lábánál. A legtöbb történész szerint Szent László Váradon először a 24 kanonokból álló székeskáptalant (prépostságot) alapított. A prépostság utána a püspökséget ide telepítette át Biharból, majd ide is temetkezett. (A korábban vélt somogyvári első temetkezést újabban pl. Klaniczay, Búzás és mások is, hitelt érdemlően megcáfolták.) Püspöksége, kiterjedt egyházi intézményrendszere és a Szent László kultusz révén Fehérvár és Esztergom mellett a legfontosabb vallási központtá fejlődött a középkori Magyar Királyságban. A nagyszerű, Szűz Máriának szentelt székesegyháza nem csak Szent László sírját rejtette, hanem Mária királynőjét, Luxemburgi Zsigmondét, valamint Károly Róbert feleségének, Beatrix kirélynéjét is, nem is beszélve számtalan püspökről, egyházi méltóságról, főúrról.
Két jelentős kolostor is volt a közelben. A város határában álló
előhegyi premontrei kolostor, amelybe az alapítót, II. Istvánt
is temették 1131-ben. Ez a székeskáptalan mellett hiteleshelyként is
működött, tehát Fehérvár mellett Várad volt a királyságban még olyan hely,
ahol kettő ilyen is tevékenykedett egyszerre. A premontrei kolostor a
középkor végére jelentéktelenné vált, majd 1495-1497 között Kálmáncsehi
Domonkos püspök (1495-1501) Szent László király tiszteletére társaskáptalanná
alakította át. Szentjános Váradtól nyugatra, kb. 10 km-re van. A
bencések kolostora állt itt, amit a 13. század közepén a ciszterek
vettek át pár évtizedig, majd 1556-os megszűnése előtt néhány évig a
margitszigeti domonkosapácák kezén volt.
A város intézményrendszere is fejlett volt. Váradon a már említett
prépostság mellett két társaskáptalan is alakult. 1250-1280 közt
Várad-Velencében épült ferences (minorita) kolostor, ami mellé beginaház is
települt, majd a 14. században a közelükben a klarisszák is megtelepedtek.
1490 körül pedig jelentős, 36 fős obszerváns kolostor is működött itt a
reformációig. A középkor végén rövid ideig a domonkosok is
tevékenykedtek Várad-Velencén. A kolostorok mellett három ispotálya, és
külön lepraháza is volt.
A város a középkori "nagyvárosainkhoz" hasonlóan sok városrészből állt, bár néha egy-egy városrész csak utcányi volt. A városközpontot mintegy 60 ha-os területen várfalak is határolták. Ezek a várfalak ugyan gyengébbek voltak, mint a püspökvárnál, de Kőrősből odavezetett vizesárkok tovább erősítették a város védelmi képességét. A várfalakon kívül több városrész is elterült, ahogy az a középkori városainknál általános volt. Ezek közt több latin is volt, ami az alábbiakból is kiderül. Zsigmond korában Várad városához (civitas) kapcsolódóan a Kőrös bal partján a következő városrészeket (vicus) említik: Velence, Péntekhely, Szombathely, Sziget, Szentlőrinc (ezt később Vadkertnek nevezték) , Bolognia, Padua, Egerszeg, Új-Bécs, Hídközszőlős, Malomszeg, Zsupos. A nevek gyakran beszélőek, vásári napokra, idegen eredetű lakosságra, művelési ágra, ipari tevékenységre utalnak. Várad városa alatt a mai vártól nyugatra elterülő részt értették, mely a káptalan tulajdonában volt. Velence városrész (így hívják a mai napig ezt a városnegyedet) a vártól keletre terült el. Jelentős vámhely volt, itt szedték az Erdélyből érkező áruk után a vámot, melyen a püspökség és a káptalan közösen osztozkodott. Csaknem minden városrészben plébánia is működött, így 9 plébániája és kb. 17 temploma volt Nagyváradnak, amivel kevés magyar város versenghetett a középkorban.
Futaki Demeter püspök megrendelésére a székesegyház elé 1370-re Kolozsvári Márton és György testvérpár elkészítette Szent István király, Szent Imre herceg és Szent László király egészalakos bronzszobrait is. Cudar János püspök (1383-1395) megrendelésére 1390-ben a Kolozsvári testvérek a székesegyház előtti téren, a három szobortól délre felépítették Szent László hatalmas, aranyozott bronz lovas szobrát is. A szobrok túléltek az 1406-as tűzvészt, majd azt követően 1443-ban a földrengésben leomló délkeleti torony pusztulása során sem sérültek meg, ami csodaszámba ment. 1660-ban a törökk a szobrokat ledöntötték, valószínűleg ágyukat öntenek anyagukból.
A középkori székesegyházaink veszteséglistája szomorú, gyakorlatilag csak a gyulafehérvári maradt fenn. A veszteségnek két oka lehet: 1. A történelmi, főként az 1526-1686 közti időket nehéz volt túlélni. Ennek klasszikus esete a kalocsai 2. A 19. század végéi műemlék helyreállítások. Ennek klasszikus esete a pécsi. A most bemutatásra kerülő nagyváradi az 1. kategóriába kerül. Végső pusztulása akkor következett be, amikor a sokat szenvedett épületet a hozzá kapcsolódó püspöki palotával és kanonoki házakkal együtt Bethlen Gábor lebontattja az új palotájának az építésekor. A középkori nagyváradi székesegyház pusztulása szinte totális lett, mint a kalocsaié. Régi fényére a kis számban fennmaradt egykori berendezési tárgyakból lehet következtetni. Egy ilyen szerencsésen fennmaradt tárgy a Szent László hermája. |
A vár mai műholdképe. A vár mai képében a 17. -18. századi épitkezések a meghatározóak. |
A 2015-ben befejeződött régészeti feltárások alapján kirajzolódó alaprajz. |
A palota C épületének és a barokk helyőrségi templomnak a találkozásánál egy bizonytalan eredetű támpillér áll. Előtte a vár 15.századi falai vannak a járószinten jelzésszerűen bemutatva. |
Főbb irodalom:
Bunyitay Vincze: A VÁRADI PÜSPÖKSÉG TÖRTÉNETE ALAPÍTÁSÁTÓL A JELENKORIG I-IV.
Péter I. Zoltán: NAGYVÁRAD RÓMAI KATOLIKUSSZÉKESEGYHÁZAI
Péter I. Zoltán: A nagyváradi vár királyszobraiBélfenyéri Tamás: Várad, mint középkori egyházi központ
Kerny Terézia (szerk.) : Váradi kőtöredékek
Mihálka Nándor: Múlt és jelen a váradi várban
Klaniczay Gábor: A Szent László kultusz kialakulás
Buzás Gergely-Kovács Olivér: Szent László: Nem volt kétszer temetés
Balogh Jolán: Varadinum – Várad vára I-II
Fleck Lajos: 575 éve született Peuerbach