Egy apostol faszobra a Pécsi Püspökség Kincstárában. A most bemutatott képsorok tulajdonképpen Pécs művészi emlékei előtt tisztelegnek újra, mint tettem ezt a város középkorát bemutatva. A reneszánsz és barokk emlékeknek egy részét fogom bemutatni, csak azokat, amik a Püspökség környékén találhatók. Pécs művészeti emlékekben való hatalmas gazdagságára jellemző, hogy ezzel sem zárható le még a sorozat. Tervezek még egy bejegyzést a város egyéb reneszánsz és barokk emlékeiről, egyet a török koriakról, és egyet rómaiakról is. A barokk Pécs minden gazdagsága ellenére nem volt a középkori elődjéhez mérhető jelentőségű. A középkorban, mint láttuk, a legnagyobb és leggazdagabb városok közé tartozott. A II. József-féle népszámláláskor azonban 8300 fős lakosságával már nem versenghetett a legnagyobb városokkal. (Pozsony 26400 fő, Buda 22500 fő, Debrecen 28000 fő stb.) Ekkoriban is a régió legnagyobb városa volt, de pl. a 6000 fős (Duna)földvár nem volt nagyon leszakadva tőle lélekszámban, a közeli Mohácson is 4600-an laktak. Még 1850-ben sem volt népességszáma kiemelkedő, mert az akkor 15 ezres várostól Szekszárd sem volt nagyon leszakadva a maga 10 ezer fős lakosságszámával. |
A déli homlokzat egyik emeleti ablakában ma is megcsodálható az eredeti helyén, az egyik ablak belső ívmezőjének reneszánsz faragványa, a tekergő szőlőindák. |
Ismét ide kívánkozik a Székesegyház Corpus Christi kápolnájában látható Szatmári-pasztofórium (szentségház). |
A székesegyház Mária-kápolnájában találjuk az alabástromból készült oltárt, amelyet Esterházy László püspök hozatott 1787-ben Rómából. A XVII. századi alkotás valószínűleg Cornelis Floris, neves flamand szobrász műhelyéből származik.A képen az oltár középrészét, Jézus születésének jelenetét látjuk. |
A magyar barokk kovácsoltvas-mívesség egyik kiemelkedő darabja a székesegyház egyik tornyában elhelyezett, egykori levéltár kapuja. (Az idegenforgalmi kiadványokban gyakran olvasható "sekrestyeajtó" téves, az egykori sekrestyeajtó későbbi sorsáról semmit nem tudunk. A mesteri kapu a Német Birodalomból érkezett, és Pécsen letelepedett Stephan Rosinger alkotása 1751-ből.(A Rosingerekről bővebben itt.) |
A kaput áthelyezték a később megnyílt káptalani levéltár kriptalejáratának ajtajába, ahol az ma is megcsodálható. |
A székesegyház mögötti Berényi Zsigmond címerével díszített kút vasrácsának alkotójában is pécsi lakatosokat sejthetünk. |
A Püspökvár északnyugati sarkában az 1700-as évek elején Nesselrode Ferenc püspök által építtet hatalmas magtár, ahol most a püspökség látogatóközpontja van. |
A magtár épülete az Aranyos Mária-kápolna romjaival és az északi városfallal. |
Pazar terek, nagyszerűen felújított épület. |
Az épület alatt hatalmas pince húzódik, amiről még lesz szó. Azért összességében itt lenne bőven hely arra, hogy egy barokk kőtárat is kialakítsanak. |
A képen a Dulánszky Nándor püspök címerével díszített obeliszk egy részlete látható. Az obeliszkek 1890-91-ben, a székesegyház átépítésekor kerültek a térre. A15 km-re lévő Budafáról állítólag 22 ökör és öt ló hat hét alatta vontatta Pécsre a hatalmas kőtömböket. Szerencsére az obeliszkek anyaga tartósabbnak bizonyult, mint az apostolszobroké. Mögötte a püspöki palota homlokzatának részlete. A székesegyház felújítójának, Friedrich Schmidtnek az építésvezetője, August Kirstein látta el a mai neoreneszánsz külsővel az épületet. (Ővele már Döbrököz kapcsán is foglalkoztam.) |
Még egy neoreneszánsz emlék, a püspökség nagyszerű tölgykapuja. |
Ugyanott Szent Péter. A Péter az egyházmegye védőszentje, nem véletlenül látjuk Pállal több helyen is őket. |
A főlépcső oldalfülkéje. |
A lépcsőház bal oldala. |
Egy 18. század végi óra, egy kaszás halál-angyallal. |
Szent Tekla Ozoráról. |
Ez a nagyszerű későközépkori Pietà sem része a vezetésnek. |
A Püspöki Palota teremsora. Mayer Mihály püspök még az eredeti rendeltetésüknek megfelelően használta itt a termek egy részét, távozása után fokozatosan lett egyre nyitottabb a püspökség. |
A legnagyobb meglepetés az püspöki kertben ért. Itt szembesültem a székesegyház egykori főoltárának szobraival. Ez Szent Péter. |
Ez a rendkívül kifejező arc Szent Mártoné. |
Elől egy római katona, háttérben Szent Adalbert. A szobrok 1748-ban (a német wikipedia szerint 1740-ben) készültek a cseh-német Bohumil Gottfried Fritsch műhelyében. Elsőrendű barokk alkotások. Valószínűleg jó régóta állnak itt esőben, fagyban. Állaguk egyre csak romlik, ne feledjük, hogy ezeket belső térbe szánták. Igazán megérdemelnék,hogy fedett helyre kerüljenek. Ha én dönthetnék sorsukról, akkor a püspöki pince gyenge kihasználtságú belső tereiben nyitnék egy barokk kőtárat. |
A Püspökség kertjéből hosszú átjáró vezet a föld alatt a magtár felé. Lehet, hogy középkori eredetű, de mai formájában barokk. |
Keresztelő Szt. János, szintén (nekem) ismeretlen helyről |
Ezt a Szent Benedeket viszont megismertem. Ez régebben Zombán volt. |
Ez a Passaui Madonna típusú kép, a Schwäbische Türkei területén sok helyről ismert. Erről szintén nem tudom honnan került ide. |
Ez az érdekes Feltámadt Krisztus a mecseknádasdi Vérrel Verejtékező Krisztus kápolnában volt eredetileg, ha jól tudom. Jobb kezében keresztes zászló volt korábban. |
Szent Ignác (általam) ismeretlen helyről.Ez nem illik a falusi templomok világába. |
Illendő Klimó Györgyről, legnagyobb pécsi püspökről is megemlékezni. |
Végül egy barokk angyallal zárom az összeállítást. Ez 2003-ban még Gosztonyi-féle árkádok alatt állt. Most nem tudom, hol van, a püspökségen nem láttam. |