2016. március 23., szerda

Varsád- Waschad

Varsád -szokásos szófordulatommal élve- nehéz sorsú település a Tolnai-Hegyháton. Ehhez hozzá szoktam tenni, hogy persze melyik nem az, ezen a környéken. A falu kétségtelenül legnívósabb művészeti emléke az evangélikus templom, aminek tornyát látjuk a kilátóból készült felvételen. A templomról van egy másik bejegyzésem, és a falu fogyatkozási adatait is itt részleteztem. A fogyatkozás persze azóta sem állt meg.

Tipikus sváb parasztház a 19.század végéről, az udvar végén nagy, keresztbe álló csűrrel és istállóval. A falu lakossága a kitelepítés előtt szinte csak svábokból állt, akik 90%-a evangélikus volt. 

Tipikus sváb porták a 19.század végéről. A bal oldali ház lett a tájház. 

Nagy örömömre két ősi, fachwerkes épületet is találtam. Ez egy csűr. A fala sövényfal volt. A sározás sok helyen tönkrement már, ezt különféle gányolással pótolták.

Részlet. A gányolásokat itt ügyesen eltüntettem a képről, és egy esztétikusabb állapotot rekonstruáltam. 

Egy rossz állapotú vályogház az egyik mellékutcában. A lehullt vakolat mögül feltárulkozik  a fachwerkes szerkezet. Ez már egy hanyatló korszaka a fachwerknek, amikor csak a padlástér magasságában alakították ki szerkezetet.