A zarándoktemplom konzervált falmaradványai. A magas művészi színvonalára apró töredékekből tudunk következtetni. Egy szalagfonatos padlótégla mellett kiemelkedő értékűek az itt talált festett üveglap (ablak?) töredékek. A területen már 1947 óta folynak feltárások, ezeket 1994 óta Szőke Béla Miklós vezeti. Ő így foglalja össze a hely jelentőségét: "Mosaburg
központtal Alsó-Pannóniában szerveződött grófság
a kora feudális nyugat-európai grófságok tipikus
életét
élte...Priwinának és Chezilnek
a császárral, a római pápával és a salzburgi
érsekkel egyformán
közvetlen a kapcsolata, levelezésben állnak, a
salzburgi
érsekek gyakori vendégek is Mosaburgban. A
salzburgi érsek
által építtetett Hadrianus zarándoktemplom méretével
és felszerelésének színvonalával a birodalom
bármelyik világi
vagy egyházi központjának díszére válna.... Ezek
alapján Priwina és Chezil grófsága
akár a frank birodalom belsejében is állhatott
volna, személyi
állománya, működése, külső megjelenése semmiben
sem tért
el amazoktól. A mosaburgi grófság azt a fejlődési
modellt
villantja fel, ami Pannónia más részein is a jövőt
jelentette
volna, ha a honfoglaló magyarok megjelenése
drasztikusan
meg nem szakította volna ezt."
Szőke Béla Miklós nagydoktori értekezésében azt is kifejtette, hogy a híres 907-es pozsonyi csata sem a 16.századi történetíró Johannes Aventinus fantáziájának megfelelően zajlott, így a humanista még a helyszínre vonatkozó forrásokat is rosszul értelmezte. Szőke szerint a csata valójában Mosaburg mellett volt. Természetesen a csata történelmi jelentőségét -miszerint kudarcot vallott a Pannóniát megszálló magyarok kiűzésére tett bajor-német-salzburgi-pápai kísérlet-, ő sem vitatja. A pozsonyi csata helyszínének megváltozását a történész szakma jó része nem osztja. Egyes, szakmailag perifériális helyen álló, sajátos irányultságú történészek a Zalavár=Mosaburg egyezést is tagadják, szerintük Mosaburg a mai Karintiában van és a Moosburggal azonos.Az is történelmietlen, amit egyes, főleg szlovák történészek állítanak, miszerint itt valami szláv fejedelemség lett volna. Mint említettük, itt a frank birodalom egy igen vegyes lakosságú - de sok szláv népességet is számláló- grófsága volt, nem szláv fejedelemség. Zalavár a szlovákok egyik kultikus helye is, különösen azáltal, hogy Chezil itt fogadta Cirillt és Metódot is. Nem véletlen, hogy a fővárosi szlovák önkormányzat szobrot is állított a két hittérítő tiszteletére, a Szlovák Köztársaság hathatós támogatásával. |