Báthori címer és egy gazdagon burjánzó zöldemberes-akantuszleveles torzfő a stallum egyik lapjáról. A nyírbátori stallum a reneszánsz fafaragó-művészet kiemelkedő alkotása. |
Növényi motívumok egy padvégen. 1961-ben jelent meg Voit Pál mérföldkőnek számító tanulmánya. Ebben a pad háttámláinak intarziás feliratos tábláit is elemzi. A táblák közt több olyan van, amely könyvespolcokat ábrázol. A könyveken lévő feliratok a reneszánsz műveltségeszménynek megfelelően híres antik szerzők neveit tünteti fel. Ezek közül egy kivétel van, P. Maione, akit Oberschallnak nem sikerült azonosítania. Voit szerint a felirat helyes olvasata F.Marone, és szerinte ez az alkotó szignója. Sem Oberschall, sem Voit nem említi, hogy Vergilius teljes neve olaszosan Publio Virgilio Marone volt, a felírat helyes olvasata tehát esetleg P. Marone, és Vergiliusra utalhat, egy szokatlan, olaszos alakban. Így esetleg nem szignóról van szó, és nem kivételről, hanem a többi könyv sorába szervesen beilleszkedő feliratról. |
Voit érvelését a szakma elfogadta, és az széleskörűen elterjedt. A múlt-kor történeti portál így foglalja össze Voit felismeréseit: "A XV. század végén, a XVI. század elején Toscana városának, kolostoraiban dolgozott egy sokoldalú művész - építész, szobrász, bronzöntő, intarziakészítő -, Giovanni da Verona olivetánus szerzetes. Az ő műhelyének díszítő eljárásait, mintakincsét fedezhetjük fel a nyírbátori stallumokon. A firenzei Via de' Servi XV. századi nagyhírű asztalosműhelyeinek művészi gyakorlatát követő és továbbfejlesztő mester legjelentősebb tanítványa szerzetestársa, Roberto Marone volt, a festői hatású intarziaművészet kiváló képviselője.A nyírbátori stallum egyik berakásos tábláján ábrázolt könyv metszésén F. MARONE felirat olvasható. Az F betű FECIT (készítette), vagy FRATER (szerzetestestvér) rövidítése lehet. A más itáliai mesterekkel együtt feltehetőleg Mátyás király udvarába hívott Maronic mester azonos lehet Giovanni da Verona említett tanítványával, Roberto Maronéval, esetleg testvéreinek egyikével, akik szintén ismert nevű művészek voltak. " |
C. Tóth Norbert hipotézise szerint a feliratával ellentétben nem a három Báthori fivér rendelte meg az alkotást, hanem a nagy humanista Báthori Miklós, váci püspök, aki ezt a váci székesegyházba szánta. Az ő 1506-os halála után vették át a művet a Báthori fivérek, és fejeztették be az alkotást. Ez a hipotézis azonban több kérdést vett fel, mint amennyire válaszolni tud, állapította meg joggal Mikó Árpád. Mikó Árpád nem találta meggyőzőnek Voit Pál F.Marone-s olvasatát sem, de ő sem a Vergiliusra való utalás miatt, ezt Mikó sem említi. Miután Mikó nem csak a váci, hanem nyírbátori eredeztetést is elvetette, joggal állapíthatta meg, hogy hetven évvel a mű "felfedezése" után lényegében újra alig tudunk róla valamit.Ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a stallumot nem csak stílusa, hanem műveltségi háttere is messze kiemeli a nyírbátori környezetéből. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a mai napig megcsodálható két fantasztikus temploma ellenére Kubinyinál csak negyedrendű, bizonyos városfunkciókkal rendelkező földesúri mezőváros volt Nyírbátor. |
A stallum a nyírbátori múzeum szegényes, kopott környezetében, az egyébként nagyszerű ferences kolostor barokk termében. Ebben, a nem túl biztató kutatástörténeti helyzetben hozott még nagyobb zavart a 2015-ben Kőfalvi Levente vezetésével elvégzett dendrokronológiai vizsgálat. Ez a vizsgálat megállapította, hogy a stallum 1509-1526 közt készült, tölgyfából. Ha nem is jelenthető ki teljes bizonyossággal, valószínűsíthető, hogy máramarosi fából készült, a vele szinte tökéletesen egykorú Szent György-templom fedélszékéhez hasonlóan. A vidéken igen elterjedt volt a Szamoson leúsztatott máramarosi fák felhasználása, 150 évvel később a református templom harangtornya is ilyen fákból készült. Ez persze azt is jelentené, hogy elsőrangú, olaszos műveltséggel rendelkező asztalosműhely működött (ideiglenesen) Nyírbátorban, ami feltételezheti egy hogy hasonlóan kvalitásos, a várkastélyon és a templomokon dolgozó építőműhelyt, és ezzel együtt egy nagyon nívós reneszánsz udvari kultúra jelenlétét is a Báthoriak központjában. Ez viszont alapjaiban változtatná meg a Nyírbátorról kialakult képet, és egyelőre semmi írásos "lenyomata" nem ismert, ami a Jagello-kor forrásdömpingjét ismerve nehezen elképzelhető. |
A restaurálási munkákat 2015-ben kezdték a nyírbátori stallumon, de még mindig nincs kész teljesen. Ugyancsak gondot okoz, hogy a múzeumépület, az egykori minorita kolostor állaga is leromlott. 2017-ben a vizesedő épület felújítását is kilátásba helyezték, de ez eddig nem valósult meg. |