Kép:
wikipedia, Haydn Blackey from Cardiff, Wales CC BY-SA 2.0, A templomoz érve a csalódós volt az első élményem. Valami monumentális homlokzatot vártam, mint az Il Gesu, nem egy ilyen jelentéktelent. Akkor még nem tudtam, hogy az Il Gesunál lehet korábbi is egy jezsuita templom. A Tridenti zsinat rendelkezését maximálisan betartva, az egyszerűséget és a funkcionalitást szem előtt tartva, itt indult el az első nagyszabású jezsuita templomépítkezés.(A római Il Gesu építését csak 13 évvel később kezdik el a jezsuiták.) Még Szent Ignác életében, 1555-ben rakták le az első köveket a Szent Rókus ereklyéit őrző, lebontott középkor templom helyén. A középkori tájolás hagyományaival szakítva a templom már észak-déli tengelyű lett. Az építkezést azt tette lehetővé, hogy III. (Jámbor) János király személyében már akkor komoly támogatót kaptak az itten jezsuiták, amikor máshol még az elfogadottságért kellett küzdeniük. A király 1553-ban nekik adta a Szent Rókus templomot, ahol maga Borgia Szent Ferenc is működött egy rövid ideig, pályájának elején. Az új jezsuita templom is Szent Rókusnak lett szentelve. |
A Nemzeti Csempemúzeum nagy pannóján láthatjuk, hogy a homlokzata teljesen olyan volt mint ma. A tornya is megvan még, de kevésbé hangsúlyos, és hátrébb áll, egészen a szentélynél. |
A III. János halálával (1557) egy időre támogatók nélkül
maradtak, és az építkezések leálltak. Aztán 1565-ben
újraindultak, a korábbiak újratervezésével és kibővítésével.
(Még mindig 3 évvel az Il Gesu elkezdése előtt járunk.)
Valószínűleg a királyi építész,
Afonso Álvares
(1557–1575) tervezte a mai templomot, amit már a spanyol udvar királyi
építésze,
Filippo Terzi (1520-1597) fejez be a spanyol fennhatóság alatt. Hogy mikorra
lesz kész az épület, arról a hírek ellentmondóak, valószínűleg az Il
Gesut előbb (1580) befejezik, de a belső dekoráció még mindkét
épületnél egy évszázadig elhúzódik. A Szent Rókus templom szerencsésen
átvészelte a nagy 1755-ös földrengést is, mindössze a boltozat szakadt
be egy rövid szakaszon, és a Szent Antal kápolna szenvedett súlyosabb
sérüléseket.
|
A templomnak nagyon különleges, dongaboltozatosnak tűnő famennyezete
van. 1588-ban készült el. A fát Németországból kellett beszerezni,
mivel ekkorra azt az Ibériai-félszigeten már sehol nem lehetett kapni.
A mennyezeti festést Francisco Venegas (1578-1590), II. Fülöp spanyol
király udvari festője készítette.
|
A jezsuiták később megrendeltek egy nagyméretű középső képet (A Szent Kereszt felmagasztalása), amivel az egyik kupolát részben kitakarták. |
A templom főoltára. A letisztult célszerűség elvének megfelelően az épület alaprajza egy egyszerű téglalap alakú teremtemplom. A bejárattal szembeni rövidebb oldalon középen a főoltár áll, két oldalán az ereklyetartó oltárokkal. A főoltárt 1625-28 közt készítették helyi jezsuita mesterek. Fenn kerek képen Krisztus a világ megváltója. A második szinten Borgia Szent Ferenc és Gonzaga Szent Alajos szobra közt aktuálisan a Pásztorok imádása van, de ezt a képet az egyházi év során cserélgetik. Ez a főoltári képcsere egy olyan jezsuita hagyomány lett, amit néhány más templomban is megtalálunk. A wikipeda 2014 júliusában készült felvételén például a pünkösdre utaló Szentlélek eljövetele van. Az alsó szinten Szent Ignác és Xavéri Szt. Ferenc közt a Madonna szobra áll. |
A jobb oldalon ugyanennek női változata. |
A kápolna intarziás márványburkolata igazi mestermű, 1690-ben fejezte be két lisszaboni kőművesmester. |
A Szent Rókus kápolna még számos 17. századi elemet tartalmaz. 1584-ben
készíti el Gaspar Dias Az angyal megjelenik Szt.Rókusnak című
festményét. Ezt a képet 2016-ban az Európai Digitális Könyvtár
munkatársai beválogatták a tíz legjelentősebb portugál festmény
közé. (Mi nem léphettünk be a kápolnába, ezért csak ilyen torz képen
mutatom be. Aki jobb képen szeretné megnézni ezt, az
kattintson ide. ) Diast III. János király Itáliába küldte, ahol főleg Michelangelo
manierizmusa hatott rá. A legjelentősebb 17. századi portugál festőnek
tartják. A kápolna másik érdekessége a csempedíszítése, amelyik a kevés 17. századból fennmaradt emlék egyike. Az egyik csempén 1584-es dátummal Francisco de Matos aláírása is fennmaradt. |
Az Oltáriszentség kápolnájának fantasztikus márványintarziáját két lisszaboni kőművesmester 1719-ben fejezte be. |
A Kálvária jelenet 1708-ból származik, és Bento da Fonseca de Azevedo
faragómester munkája. Az oldalfalakon burjánzó ornamentika itt is
ereklyetartókat rejt.
|
A Szt. Antal kápolnát is temetkezés helynek szánta egy lisszaboni
nemes. Ez a kápolna szenvedte el a földrengéskor a legsúlyosabb
sérüléseket, de azokat helyreállították. Kissé klasszikusabb stílusa
utal erre a későbbi fejleményre. . Az oldalfalakra Vieira Lusitano
(1699–1783) két festménye került, ami Szt. Antal életének két
jelenetét ábrázolja. Ő két portugál király kedvelt udvari festője
volt. A képek sajnos az én felvételemen nem láthatók jól. Ezt a
gyűjteményt végignézve
azért megnyugodhatunk, hogy olyan sokat nem vesztettünk ezzel.
|
A Keresztelő Szent János kápolna a templom talán leghíresebb
kápolnája. Ezt 1740-ben rendelte meg V. János király. V.
János uralkodása alatt indult be a brazíliai arany- és
gyémántbányászat, amit afrikai rabszolgákkal végeztettek. Ennek
eredményeként óriásira duzzadt a kincstár bevétele. A hatalmas
jövedelem egy jelentős részét az abszolutista módon uralkodó király
presztízsberuházásokra (pl.
mafrai palota) és vallás túlbuzgóságból adódó kegyességi beruházásokra költötte.
Ennek egyik ékes példája lett ez a kápolna, amit már a kortársak is
Európa legdrágább kápolnájának tartottak, kritikusai pedig a
legpazarlóbb és legfeleslegesebb egyházi beruházásának
ítélték. Távolról egy szőnyegnek tűnik az armilláris gömb. |
A kápolna elkészültével a rokokó stílus is megérkezett Lisszabonba, hogy egy kicsit könnyítsen a rendkívül tömény nemzeti stíluson. |
Úgy is fogalmazhatunk, hogy ez volt nyugati művészetben az első templomban nyilvánossá tett egyházi gyűjtemény. |
Ferenc holtat támaszt fel Ceylon szigetén. |